افتتاح دو پالایشگاه پارس جنوبی توسط رئیس جمهور برای سبقت از قطر

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وزارت نفت اعلام کرد با تکمیل عملیات اجرایی چهار ردیف شیرین‌سازی گاز در هر یک از بخش‌های خشکی دو طرح توسعه‌ای پارس جنوبی، پالایشگاه فاز 13 با ظرفیت شیرین‌سازی روزانه 56 میلیون مترکعب و فازهای 22 تا 24 هم با ظرفیت فرآورش روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز، هفته آینده  با حضور حسن روحانی به‌طور رسمی افتتاح می‌شود. با بهره‌برداری از این فازها ایران در برداشت گاز از این میدان مشترک از قطر پیشی می‌گیرد.

اجرای این طرح‌ها که به کنسرسیوم‌هایی متشکل از پیمانکاران، مشاوران و سازندگان ایرانی واگذار شده با بهره‌گیری از حداکثر توان و تخصص شرکت‌های داخلی به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

هر یک از دو طرح توسعه برای برداشت و فرآورش 56 میلیون مترمکعب گاز غنی از میدان مشترک، 2900 تن گاز مایع (ال پی جی)، 2700 تن اتان، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد طراحی شده است.

ارزش اقتصادی حاصل از بهره‌برداری و دستیابی به تولیدات سالانه طرح فاز 13 و طرح فاز 22 تا 24 پارس جنوبی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های اسمی و قیمت‌های فروش محصولات تولیدی با احتساب قیمت 18 سنت برای هر مترمکعب گاز طبیعی تصفیه شده، 50 دلار برای هر بشکه میعانات گازی، 470 دلار برای هر تن گاز مایع (LPG) و 260 دلار برای هر تن اتان و 100 دلار برای هر تن گوگرد بالغ بر 5.5 میلیارد دلار در سال است.

با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال 96 (معادل 427 میلیارد دلار)، ارزش‌آفرینی محصولات این دو طرح فراتر از 2 درصد تولید ناخالص داخلی است که از منظر میزان درآمدزایی در سطح ملی، هیچ یک از حوزه‌های اقتصادی قابل رقابت با این بخش از اقتصاد ملی نیست.

انتهای پیام