آخرین نتایج مذاکرات تجاری چین و آمریکا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به نقل از ایسنا، واشنگتن و پکن روی واردات محصولات یکدیگر به ارزش میلیاردها دلار تعرفه‌های سنگین وضع کرده‌اند و با این اقدام بازارهای مالی را ملتهب کرده و روند تولید و زنجیره تامین را مختل کرده‌اند. دولت آمریکا پکن را برای پایان دادن به سیاست‌هایی که مدعی است به شرکت‌های چینی برتری غیرمنصفانه بخشیده از جمله یارانه‌های صنعتی، محدودیت برای دسترسی شرکت‌های خارجی و سرقت مالکیت معنوی تحت فشار قرار داده است.

رابرت لایتیزر نماینده تجاری آمریکا در جلسه کمیته مالی سنا گفت: امید بر این است که در هفته‌های پایانی مذاکرات برای رسیدن به توافق هستیم. با این حال هشدار داد که مسائل مهم همچنان به قوت خود باقی هستند.

وی افزود: اگر این مسائل به نفع آمریکا حل نشوند توافقی نخواهیم داشت. قانون‌گذاران آمریکایی لایتیزر را برای دادن جزئیات درباره برنامه‌های دولت ترامپ برای حفظ تعرفه‌ها به منظور تضمین پایبندی چین به توافق تحت فشار قرار دادند.

این نماینده آمریکا ادامه داد: تمرکز طرف چینی حذف تعرفه‌های آمریکا است و اگر امتیازی داده شود، این امتیاز هنوز مورد بحث است.

لایتیزر گفت: این کشور برای دستیابی به راه‌حلی برای حذف تعرفه‌ها روی واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا و مکزیک تلاش می‌کند. واشنگتن در وضع این تعرفه‌ها به دلایل امنیت ملی اشاره کرده است. اما این تعرفه‌ها تلاش‌های دولت ترامپ برای تصویب توافق تجاری نهایی میان آمریکا-مکزیک-کانادا را که سال گذشته توافق شد پیچیده کرده‌اند. این توافق مدل اصلاح شده توافق ۱۹۹۴ تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) است.

انتهای پیام