خبرهای خوش همتی از دستاورد های سفر به عراق

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، رئیس بانک مرکزی که رئیس جمهور را در سفر به عراق همراهی کرده بود با اشاره به توافقات انجام‌گرفته با مسئولین عراقی گفت: با روندی که در روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق می‌بینم و آنچه با سایر همسایگان نظیر ترکیه، آذربایجان، افغانستان و ... درحال شکل‌گیری است می‌توانم خبر از یک تحول در ترکیب کالاها و خدمات صادراتی و مقاصد تجاری ایران بدهم.

وی افزود: شکست سیاست تحریم آمریکا در عمل محقق شده و به‌ تدریج آثار آن در تغییر ساختار تجاری ایران در حال ظهور است. حذف دلار در مبادلات منطقه‌ ای و جهانی با دیگر کشورها یکی از نتایج مهم راهبرد جدید تجاری است. واکنش سریع فعالین اقتصادی و پشتیبانی ارگان‌های ذیربط دولتی تحقق این تحول را شتاب خواهد داد.

این مقام مسئول ادامه داد: وجود محدودیت در مبادلات پولی ایران و عراق به‌خاطر تحریم‌های آمریکا، پیچیدگی روابط بانکی دو کشور را زیاد کرده ولی با درک شرایط و محدودیت‌های همکاران در عراق و با استفاده از ساز و کار پرداخت خاص به‌نحو مقتضی امور را پیش برده و مطالبات و وجوه ناشی از صادرات گسترده در جریان را وصول خواهیم کرد.

همتی تأکید کرد: قدم بعدی برای تکمیل این راهبرد ایجاد تعادل در تراز تجاری با کشورهای همسایه است که تا حدود زیادی وابستگی وارداتی مستقیم را به دیگر کشورها کاهش می‌دهد، لذا بخش مهمی از صادرات آن کشورها به ایران از طریق صادرات مجدد قابل تأمین است.

انتهای پیام