گزارش سازمان توسعه تجارت از میزان صادرات غیرنفتی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا مودودی در برنامه گفت و گوی ویژه شبکه دو گفت: در صادرات غیرنفتی 10 ماه سال جاری نسبت ­مدت مشابه سال گذشته، روند رو به رشد داشتیم اما در 11 ماه 97 نسبت به همین مدت در سال 96 شاهد کاهش بودیم.

وی افزود: بیشترین دلیل کاهش صادرات غیرنفتی در این 11 ماه، متوجه میعانات گازی بود زیرا با محدویت فروش مواجه شد و حدود 37.5 درصد اُفت داریم اما در بخش اقلام صنعتی، پتروشیمی و کشاورزی، صادرات خوب بود و رشد داشتیم.بخشی از مشکلات، ناشی از دوگانه شدن مدیریت است که باید در چارچوب قوانین باید حرکت کنیم. در بخش صنعتی و معدنی در زمینه صادرات، کمترین مشکل را داریم.

مودودی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در دوره سختی قرار دارد، گفت: از 40 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی حدود 10.5 میلیارد دلار آن به سامانه نیما برگشته است. در سال 97 به علت نوسانات نرخ ارز، ترافیک و فشار تقاضا را از طرف بخش خصوصی برای ثبت سفارش احساس کردیم و بالغ بر 76 میلیارد دلار تقاضای بی‌سابقه ثبت سفارش داشتیم که از این میزان حدود 46 میلیارد دلار تخصیص ارز شده و حدود 24 میلیارد دلار توسط بانک و 10.5 میلیارد دلار هم از طریق ارز نیمایی تامین شده است.

انتهای پیام