تحلیل آخرین اطلاعات "ومعلم" برای عرضه اولیه 5 درصدی امروز

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز و در اولین روز از واپسین هفته سال ، قرار است 5 درصد از سهام بیمه معلم معادل 75 میلیون سهم در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه اولیه شود که شرایط اصلی آن محدوده قیمتی 260 تا 270 تومانی هر سهم و سهمیه 750 سهمی هر هرکد حقیقی و حقوقی است.

سرمایه‌گذاری کشتیرانی، بانک سرمایه، شرکت ساختمانی معلم و شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران هر کدام با 20 درصد در ترکیب سهامداری این بیمه حضور دارند.

در این رابطه ، کارگزاری آبان با بررسی آخرین اطلاعات "ومعلم" 150 میلیارد تومانی ، تحلیلی از این شرکت ارایه داد:

تحلیل کلی صنعت

اولین شرکت بیمه در ایران در سال ۱۳۱۰ تاسیس شد و تاکنون شاهد تغییرات بسیاری در شرکت های بیمه ای بودیم.این صنعت، توسعه قابل توجهی داشته و رشد آن به جایی رسید که امروز ۳۱ شرکت بیمه در ایران فعالیت می کنند.

سال ۲۰۱۷ حق بیمه تولیدی در بیمه زندگی کشور به ۱،۴۹۵ میلیون دلار و حق بیمه غیرزندگی به ۸،۵۹۸ میلیون دلار رسید. حق بیمه سرانه هر ایرانی در این سال از کل حق بیمه تولیدی ۱۲۵ دلار بود که البته در مقایسه با میانگین ۶۵۰ دلاری در سطح جهان، رقم پایینی محسوب می شود.

در سال های گذشته، توسعه صنعت بیمه منجر به رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور شده و ضریب نفوذ بیمه از ۱٫۲% در سال ۲۰۰۸ به ۲٫۳۳% در سال ۲۰۱۷ رسید. در بیمه زندگی این رشد مشهودتر بود. بیمه های زندگی در پورتفوی بیمه ای سهمی ۱۴٫۸% دارند که پایین تر از میانگین ۵۴٫۳% در سطح جهان است.

بررسی های سهم بازار شرکت های مختلف در صنعت بیمه حاکی از آن است که بیمه ایران در سال گذشته ۳۳٫۳% از این بازار را دارار بود و بیمه آسیا با ۱۰٫۱% و دانا با ۷٫۱% در رتبه های بعدی قرار دارند. بیمه ایران در بخش خسارت پرداختی سهمی ۴۲٫۵% دارد که حاکی از اختصاص سهم قابل توجهی از خسارات پرداختی صنعت بیمه است .

بیمه معلم

بیمه  معلم سال ۷۳ با نام بیمه صادرات و سرمایه گذاری و با سرمایه۲۰ میلیارد ریال به ثبت رسیده و طی سال های اخیر با چندین مرحله افزایش سرمایه، سرمایه شرکت به ۱،۵۰۰ میلیارد ریال رسیده است. افزایش سرمایه در سال های اخیر عموما از محل مطالبات و آورده نقدی بود و سال ۹۱ نیز افزایش سرمایه ای ۷۹ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها داشت و قصد دارد در سال آینده۸ با افزایش سرمایه ۵۰% سرمایه را به ۲،۲۵۰ میلیارد ریال و در سال ۹۹ با افزایش سرمایه ۳۳٫۳% به ۳،۰۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی خواهد رساند.

این شرکت در دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر و با سرمایه ۱،۵۰۰ میلیارد ریالی، سود هر سهم را ۲۸۹ ریال گزارش کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشدی ۱۰ درصدی داشته و معادل ۹۴% از سود سال مالی گذشته است . در دوره دوازده ماهه سال گذشته هم سود هر سهم را ۳۰۶ ریال محقق کرد. از دلایل رشد سودآوری شرکت در ۹ ماهه جاری می توان به رشد ۳۲% درآمد حق بیمه اشاره کرد. درآمد حق بیمه شرکت در دوره ۹ ماهه به رقم ۹،۱۸۵ میلیارد ریال گزارش کرده است.

سهم بازار ".معلم" در حق بیمه تولیدی سال گذشته 3.5% و در بخش خسارت پرداختنی هم 3.2% بود. این شرکت تا نیمه سال جاری سعی در افزایش سهم بازار به واسطه رشد شعب به 38 واحد، رشد حوزه فروش به 18 واحد، رشد تعداد نمایندگان به 1،866 نماینده و تعداد کارگزاران به 354 کارگزار بیمه داشت.

تعداد کل مشتریان ، 16 میلیون نفر معادل 20% از جمعیت ایران است که نیمی از مشتریان، معلمان و دانش آموزان هستند. همچنین کشتیرانی ایران که سهامدار 37 درصدی است به همراه صندوق ذخیره فرهنگیان از دیگر مشتریان هستند.

حق بیمه صادره شرکت در نه ماهه منتهی آذر سال جاری 11،623 میلیارد ریال بود که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 38% رشد داشته است.

ترکیب حق بیمه صادره ی شرکت در شش ماهه 97

طبق نمودار فوق از مجموع 7،906 میلیارد ریال حق بیمه صادره ، عمده آن به بیمه ثالث اتومبیل و عمر و حوادث با سهم 82% اختصاص یافته و ترکیب خسارت رشته های مختلف بیمه ای نیز به شرح زیر است:

طبق نمودار فوق در بخش خسارت سهم رشته درمان به 15% می رسد در حالی که سهم آن از حق بیمه صادره برابر با 6% است. در بخش توزیع خسارت بخش بیمه ثالث اتوموبیل و عمر و درمان سهمی 81% به خود اختصاص داده اند و همچنین بررسی ها از سود (زیان) ناخالص فعالیت بیمه ای (قبل از درآمد سرمایه گذاری از محل ذخایر فنی) حاکی از زیاندهی بیمه کشتی و هواپیما است .

متوسط ضریب خسارت در صنعت بیمه 80% است و با در نظر گرفتن 10% هزینه کارمزد و صدور و 5% هزینه های اداری و عمومی، شرکت های بیمه صرفا 5% از درآمد خالص از عملیات بیمه ای می توانند انتظار داشته باشند.

روند نسبت خسارت شرکت در سالهای اخیر

طبق نمودار فوق در سال جاری نسبت خسارت شرکت رشد داشته و در تلاش برای افزایش فاصله حق بیمه صادره و خسارت پرداختی با بهینه سازی پورتفوی خدمات بیمه ای است .

ترکیب سرمایه گذاری های شرکت در پایان آذر 97
 

عمده منابع سرمایه گذاری های شرکت در سپرده های بانکی با سهم 79% قرار دارد. همچنین بررسی سود سرمایه گذاری های شرکت حاکی از آن است که 86% سود از محل سپرده های بانکی و 7% از محل سهام شرکت های بورسی و 3% از محل مشارکت های مدنی و 1.5% نیز از محل فروش سهام شرکت ها و اوراق مشارکت بوده است.

با این تفاسیر تغییرات نرخ سود بانکی بر درآمدهای شرکت تاثیر قابل توجهی خواهد گذاشت. "ومعلم" در دوره 9 ماهه منتهی به آذر97 برخی از سرمایه گذاری های بورسی و غیربورسی را به فروش رسانده و 226 میلیارد ریال سود شناسایی کرده است.

در مجموع درآمد شرکت از محل سرمایه گذاری ها در 9 ماهه 659 میلیارد ریال است در حالی که سال گذشته به رقم 630 میلیارد ریال گزارش شده بود.از دلایل رشد این مبلغ در سال 97، فروش سرمایه گذاری ها است.

صورت سود و زیان

ترازنامه

نسبت مالی

یکی از نسبت های مهم در سطح بندی بیمه ها ، نسبت توانگری مالی است که حاصل تقسیم مبلغ سرمایه بر مبلغ سرمایه الزامی است. سطح یک توانگری حاکی از وضعیت مطلوب شرکت بیمه بوده و در سطح دوم گرچه شرکت توانایی ایفای تعهدات را دارد ولی باید برای رسیدن به وضعیت مطلوب، وضعیت مالی ترمیم و تقویت شود. بیمه معلم در سطح دوم توانگری مالی است.

سایر نکات:

این شرکت برای سال 97 تقسیم سود را 10% و برای سال 98 تقسیم سود 90% پیش بینی کرده است.

از برنامه های شرکت، افزایش سهم پورتفوی کم ریسک و بهبود ترکیب پورتفوی و فعالیت در بیمه های جدید و کم ریسک است. به این مظور برای توسعه بازار قصد تمرکز بر استان های پرظرفیت در کسب پورتفوی مانند تهران و خراسان رضوی و غیره را در کنار ارائه طرح ها و بیمه های جدید شامل جایگاه داران سوخت و دفاتر پیشخوان و مشارکت در کنسرسیوم های صنعت بیمه دارد.

نتیجه گیری

بیمه معلم در دوره 9 ماهه منتهی آذر، سود هر سهم را 289 ریال گزارش کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشدی 10 درصدی داشته و معادل 94% از سود سال مالی گذشته است.

مجموع 7،906 میلیارد ریال حق بیمه ی صادره شرکت، عمده حق بیمه صادره به بیمه ثالث اتومبیل و عمر و حوادث با سهم 82% اختصاص یافته و بدیهی است در رشته های با سهم بیشتر در پورتفوی، شاهد سهم بالاتر در خسارت هم باشیم. در بخش توزیع خسارت بخش بیمه ثالث اتوموبیل و عمر و درمان سهمی 81% به خود اختصاص داده اند.

عمده منابع سرمایه گذاری های شرکت در سپرده های بانکی با سهم 79% است و بررسی سود سرمایه گذاری ها حاکی از آن است که 86% سود از محل سپرده های بانکی و 7% از محل سهام شرکت های بورسی و 3% از محل مشارکت های مدنی و 1.5% نیز از محل فروش سهام شرکت ها و اوراق مشارکت است.

انتهای پیام