زد و بند پوتین و نتانیاهو در مورد ایران !؟

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روزنامه معاریو که یکی از نشریات پرخواننده اسرائیل بشمار می رود در گزارشی اعلام کرد: رسانه های اسرائیلی که سرگرم انتخابات هستند به کلی دیدار مهم نتانیاهو با پوتین که به تازگی در مسکو انجام شد را نادیده گرفته اند. این در حالی است که دیدار به بررسی فعالیت ایران در سوریه اختصاص داشت.

ایران از نظر هسته ای متحول شده و برنامه های موشکی را توسعه داده و تهدید امنیتی برای اسرائیل است. از این رو، اسرائیل با تمام ابزارهای سیاسی و نظامی برای ممانعت از فعالیت جبهه ایرانی در سوریه تلاش می کند.

هنوز نبردها پایان نیافته و در این میان، روسیه نقش مهمی دارد. اسرائیل نه تنها از جبهه جولان که از تمام سوریه صحبت می کند و این موضوع اهمیت زیادی دارد. روسیه عنصر بسیار مهمی در سیاست‌های اسرائیل است.

رابطه بین روسیه و ایران در خصوص سوریه بر اساس منافع مشترک است اما در مقابل، منافعی وجود دارد که در تعارض با یکدیگرند. برای مثال، روابط با دولت اسد و نقشی که هر یک از کشورهای روسیه و ایران در زمینه سازندگی اقتصاد سوریه دارند.

موضع مسکو در مورد مسائل سیاسی اسرائیل و فعالیت نظامی آن در سوریه، متاثّر از تحولات مختلفی است. ایران به دنبال تقویت حکومت اسد است و به عقیده برخی تحلیل‌گران، روس‌ها حتی از فعالیت اسرائیل علیه ایران در سوریه رضایت دارند. البته تا زمانی که این مساله منافع آنها را در معرض خطر قرار ندهد. بر این مبنا، تفاهم ها بین این دو، می تواند موانع احتمالی را از سر راه استراتژی اسرائیل در قبال ایران، حداقل در میدان سوریه، بردارد.

تاریخ دیپلماسی قطعا این اقدام نتانیاهو در مورد وضع ساختار عملی توازن بین روابط حیاتی اسرائیل با آمریکا و هماهنگی عملی با روسیه را به ثبت خواهد رساند. در این میان، واشنگتن مسیر عقلانی تل آویو را خطری برای منافع جهانی نمی‌بیند.

انتهای پیام