قیمت جهانی پراید گران‌ تر است/ آمار تولید دو خودروساز و زیان ۱۶ هزار میلیاردی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا نجفی منش با اشاره به اینکه پراید در بازارهای جهانی گران تر از بازارهای داخلی است به خبر آنلاین گفت: خودروسازان سال جاری بین ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان زیان دادند.

وی افزود: اگر دولت محبت و لطف کند در این بازار وارد نشود و اجازه دهد قیمت ها را بازار و در حاشیه بازار تعیین کنند این مساله هم به نفع خودروساز و قطعه ساز است و هم به نفع مصرف کننده زیرا اگر تولید افزایش یابد به حتم قیمت ها کاهش می‌یابد.

این فعال حوزه خودرو در پاسخ به این سئوال که آیا مکانیزم تعیین قیمت از سوی خودروساز به میزان ۵ درصد کمتر از نرخ بازار کافی نیست؟ پاسخ منفی داد و در جواب این پرسش که در این صورت چرا قیمت ها مداوم در حال افزایش است؟ گفت: فراموش نکنیم اگر کالاهایی مانند طلا، ارز، خودرو، نان، گوشت را در کنار هم مقایسه کنیم، می بینیم قیمت خودرو به نسبت سایر کالاها افزایش نیافته و کمترین رشد قیمت را در خودرو داشته ایم.

نجفی‌منش ادامه داد: خودروسازان تا پایان سال زیان ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیاردی داشته باشند در حالی که نمی‌توانند تعهدات را به موقع انجام دهند و  نمی توانند قیمت سال پیش را سامان دهند و قادر به تولید نیستند. اگر پیش از سال ۹۸ تولید نداشته باشند باید منتظر کمبود خودرو بود.

وی افزود:‌ با وجود تلاش فراوان، مجموع تولید سال جاری شاید به۹۰۰ هزار دستگاه برسد. در حالی که سال گذشته حدود ۱.۵میلیون دستگاه خودرو تولید شد. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا هم شاید به ۸۱۰ تا ۸۲۰ هزار دستگاه برسد و سایر خودروسازان نیز بتوانند ۸۰ تا ۹۰ هزار دستگاه تولید کنند که رقم کمی در مقایسه با سال گذشته است.

وی ادامه داد: نسبت به سال گذشته شاهد کاهش تولید۶۰۰ هزار دستگاه خودرو هستیم که یعنی کاهش حدود ۳۸ تا ۴۰ درصدی تولید.

نجفی منش در پاسخ به این سئوال که پراید ۲۴میلیون تومانس اول سال به ۵۰ میلیون تومان رسیده و آیا ظرفیت و توان اقتصادی مردم با این قیمت ها همخوانی دارد؟ گفت: گوشت از ۳۰ به ۱۲۰ هزار تومان رسیده، آیا همخوانی دارد؟ در نهایت ممکن است مردم نخرند. اگر اجازه دهند حاشیه بازار و خودروسازان و بازار نسبت به تعیین قیمت تصمیم بگیرد شاید عقلایی باشد. زیرا پرایدی که مثال زدید حدود ۶۰۰۰ هزار دلار صادر می شود و با هر ارزی در  مسلما قیمت آن بسیار ببیشتر از نرخ های داخلی است. یعنی داخلی ها هنوز بسیار جای کار دارند و مقرون به صرفه‌تر هستند.

انتهای پیام