تحلیل "زماهان" آماده عرضه اولیه امروز / دلایل کاهش ۹۰ درصدی سود و ابهام آینده

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در آخرین دوشنبه سال 97 هم مقرر شده 10 درصد از سهام شرکت تولید گوشت مرغ ماهان عرضه اولیه شود که شامل 40 میلیون سهم با امکان ثبت سفارش در محدوده قیمتی 380 تا 400 تومانی هر سهم و سهمیه 400 سهمی هر فرد حقیقی و حقوقی است .

براساس گزارش، درحالی دیروز مدیران " زماهان " اقدام به اعلام آخرین مالی و عملیاتی کردند که کارگزاری آبان طبق روال معمول و هنگام ورود شرکت های جدید به بازار ، با بررسی آخرین داده ها ، تحلیلی بنیادی از این شرکت 40 میلیارد تومانی و وابسته به سازمان اقتصادی کوثر و تحت پوشش بنیاد شهید همراه با اطلاعاتی جالب از محصول پرمصرف ارایه کرد:

بررسی صنعت در جهان و ایران + جایگاه "زماهان"

از کشورهای بزرگ فعال در صنعت طیور، برزیل با صادرات ۳٫۸ میلیون تن، آمریکا با ۳٫۶ میلیون تن، چین با ۳٫۲ میلیون تن، اتحادیه اروپا با ۱٫۱ میلیون تن و مکزیک و هندوستان هستند .

در تولید تخم مرغ نیز از کشورهای بزرگ تولیدکننده می توان به چین با تولید حدود ۳ میلیون تن، آمریکا با  ۵۷۸ هزار تن و هندوستان با ۴۳۵ هزار تن بیشترین سهم را از بازار تولید تخم مرغ دارند. ایران با تولید ۹۳،۰۰۰ تن تخم مرغ در سال ۲۰۱۵ رتبه یازدهم جهان را کسب کرده است. هر تن تخم مرغ معادل ۱۸،۸۹۵ تخم مرغ بوده و هر مرغ به صورت میانگین سالانه ۱۸۳٫۸ تخم مرغ می گذارد.

صنعت طیور در ایران از سال ۱۳۳۳ ساز و کاری رسمی گرفت و امروزه این صنعت محصولاتی نظیر جوجه یک روزه مادر گوشتی، مرغ زنده تخم گذار ۹۰ روزه و ۱۴۵ روزه، تخم مرغ نطفه دار تخمگذار و گوشتی، جوجه یک روزه گوشتی و گوشت آماده طبخ را به بازارهای داخلی عرضه می کند.

از شرکت های بزرگ تولید مرغ مادر می توان به ماهان با ظرفیت ۵۰۰،۰۰۰ و نوید مرغ گیلان و سیمرغ هر کدام با ظرفیت ۳۰۰،۰۰۰ واحد و گروه پیگیر با ظرفیت ۲۷۰،۰۰۰ قطعه اشاره کرد . در مجموع هم ۲۱ واحد بزرگ تولید مرغ مادر با ظرفیت بالاتر از ۱۰۰،۰۰۰ قطعه در حال فعالیت هستند و مجموع ظرفیت ۵،۰۴۲،۰۰۰ قطعه است. با این تفاسیر گروه ماهان ۱۰% از ظرفیت اسمی و ۳٫۳% تولید ایران را به خود اختصاص داده است.

در سال های اخیر مصرف سرانه گوشت مرغ بیشتر از ۲۰ کیلو و تخم مرغ ۱۰ کیلو بوده که البته با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران، انتظار افت سرانه مصرف را داریم.

شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان سال ۶۹ تاسیس شده و با توجه به ظرفیت بالای مرغ مادر و قابلیت تولید جوجه در تمامی فصول از شرکت های بزرگ تولید مرغ و جوجه به شمار می آید و قابلیت تاثیرگذاری بر بازار را دارد. به طور کلی صنعت طیور از نظر تولید به چند دسته مرغان گوشتی، مرغان تخمی، مرغان گوشتی و تخمی و مرغان زینتی و جنگی تقسیم می شود. تولیدات این شرکت عموما در دسته مرغان تخمی و مرغان گوشتی است.

این شرکت در سال مالی ۳۰ آذر ۹۷ ، فروش محصولات را ۶۷۲ میلیارد ریال گزارش کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۸% کاهش داشته و از سویی بهای تمام شده با ۲۹% افزایش نسبت به سال مالی گذشته به ۵۹۶ میلیارد ریال رسیده که موجب کاهش حاشیه سود ناخالص شرکت شده است.

سود هر سهم "زماهان" با سرمایه ۴۰۰ میلیارد ریالی، ۶۹ ریال محقق شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۹۰% کاهش را نشان می دهد که ناشی از افت نرخ فروش جوجه و نتایج عملکرد گله های مرغ پولت است .

فروش

این شرکت در سال مالی آذر 97 فروش را به مبلغ 672 میلیارد ریال پیش بینی کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 18% کاهش یافته است. در دوره دو ماهه منتهی به 30 بهمن هم فروش را 282 میلیارد ریال گزارش کرده که معادل 42% از فروش سال جاری است.

فروش شرکت در بهمن 159 میلیارد بوده که نسبت به دی  29% افزایش داشته و ناشی از رشد مقدار و نرخ فروش جوجه گوشتی بوده است.

ترکیب فروش شرکت در سال مالی 97

فروش های انجام شده از تولید مزارع سلطانیه و پیشگامان کشاورزی کوثر ایلام با توجه به ضرایب قرارداد مشارکت شناسایی می شود و عمده فروش شرکت نیز به جوجه یک روزه گوشتی ماهان اختصاص یافت. عمده فروش جوجه یک روزه شرکت معادل 86% به شرکت وابسته (زربال آمل) است و باقی فروش عموما به مرغداران خرد صورت می گیرد.

تعیین نرخ های فروش بر مبنای فعالیت بازار جوجه یک روزه در چهار روز هفته از شنبه تا چهارشنبه به جز دوشنبه ها از صبح ساعت 8 تا ساعت 13 ظهر و استعلام بها از ده فروشنده در سطح کشور انجام می شود.  معاملات در این بازار عموما تلفنی انجام می شود.

علت کاهش 90 درصدی سود

از دلایل کاهش فروش شرکت در سال مالی جاری نسبت به سال مالی گذشته می توان به کاهش نرخ فروش از میانگین 20،684 ریال در هر قطعه در سال مالی گذشته به 14،922 ریال در سال مالی 97 اشاره کرد. شرکت اعلام کرده از دلایل کاهش نرخ فروش جوجه ،افزایش قیمت نهاده های دامی در بازار است.

در ماه گذشته هم قیمت هر قطعه جوجه گوشتی 40،482 ریال گزارش شده که نسبت به دی افزایشی 22 درصد داشته و نسبت به میانگین سال 97 افزایشی 171 درصدی داشته است. شرکت پیش بینی می کند نرخ فروش هر قطعه جوجه گوشتی در سال مالی 98 برابر با 25،000 ریال باشد و رشد قیمت بهمن ماه ناشی از تقاضای قابل توجه مرغداران برای جوجه ریزی بوده و این نوسانات به زعم شرکت عادی است.

پولت تخم گذار نیز در دی به ازای هر قطعه 181،807 ریال به فروش رسیده که نسبت به میانگین سال مالی 97 رشدی 17% داشته است.

مقدار فروش محصولات

طبق نمودار فوق ، مقدار فروش محصولات ، روندی افزایشی را در سال های اخیر داشته و شرکت اعلام کرده با شروع فصل گرما تولید گوشت مرغ کاهش و با شروع فصل سرما افزایش می یابد.

بررسی مقدار فروش نیز حاکی از آن است که عمده دلیل کاهش فروش شرکت در سال مالی جاری نسبت به سال مالی قبل ، افت نرخ فروش محصولات به دلیل افزایش قیمت نهاده های دامی در بازار است.

بهای تمام شده

بهای تمام شده در سال مالی آذر 97 برابر با 596 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 29% افزایش یافته اما فروش ، کاهش 18 درصدی نشان می دهد و به کاهش حاشیه 79 درصدی سود ناخالص شرکت منجر شده است .

نمودار ترکیب بهای تمام شده

مواد مستقیم مصرفی و سربار 85% از بهای تمام شده را به خود اختصاص داده اند. این شرکت مواد اولیه مصرفی را عمدتا از طریق شرکت های واردکننده تامین می کند و از این نرخ تامین مواد اولیه وابسته به نرخ ارز است که در حال حاضر جهت تامین مواد اولیه با نرخ دولتی اقدام می شود و سیاست دولت در این خصوص برای سال آتی مشخص نیست.

در سال مالی 97 ،حاشیه سود ناخالص در پولت تخم گذار منفی 8 درصد و در جوجه یک روزه 11% و در مزارع مشارکتی 45% است .

ضریب تبدیل دان به گوشت یا تخم مرغ از آیتم های مهم در بهره وری مرغداری ها است. در ایران به صورت میانگین به ازای هر دو کیلو دان مرغ، یک کیلو مرغ زنده تولید می شود که 10 درصد بالاتر از میانگین جهانی است. همچنین وزن مرغ زنده در ایران بین 2 تا 2.1 کیلو است که بالاتر از میانگین 1.8 کیلو کشورهای پیشرفته بوده و وزن مازاد عموما به صورت چربی و دورریز است. این وزن مازاد ناشی از طول دوره نگهداری است در ایران دوره  نگهداری 50 روز  بوده که بالاتر از 42 روز در کشورهای پیشرفته بوده و به کاهش دوره های جوجه ریزی منجر شده است.

همچنین برای تولید هر مرغ گوشتی سالانه 2 لیتر گازوئیل مصرف می شود.

تلفات دوره پرورش نیز به صورت عادی در مرغداری ها 6% است که بالاتر از میانگین 2% درکشورهای پیشرفته است.

با توجه به اینکه مواد مستقیم در ترکیب بهای تمام شده سهمی 57% دارد به بررسی جزئیات مواد مستقیم می پردازیم. در ترکیب مواد مستقیم ذرت سهمی 47% و کنجاله سویا سهمی 28% دارد که در کشور 95% کنجاله سویا 50% ذرت از مبادی وارداتی تامین می شود.

این مجتمع در سال مالی97 هر کیلو ذرت را با نرخ 11،630 ریال و هر کیلو کنجاله سویا را با نرخ 22،045 ریال به مصرف رسانده و برای سال مالی 98 نرخ خرید هر کیلو ذرت را ۱۵۰۰۰ ریال و هر کیلو کنجاله سویا را ۲۶۰۰۰ ریال برآورد کرده است.

با توجه به سهم قابل توجه مواد مصرفی وارداتی در ترکیب بهای تمام شده با رشد نرخ ارز و حذف ارز 42،000 ریالی شاهد رشد بهای تمام شده خواهیم بود.

روند حاشیه سود ناخالص

کاهش فروش شرکت در سال مالی 97 و رشد بهای تمام شده در این سال منجر به کاهش حاشیه سود ناخالص شده و در مجموع روند با ثباتی در سودآوری شرکت مشاهده نمی شود و نوسانات آن قابل ملاحظه است.

ترازنامه

تسهیلات مالی شرکت از 26.9 میلیارد ریال در دوره مالی منتهی به آذر 96 با رشد 91 درصد به 51.6 میلیارد ریال در سال مالی 97 رسیده که منجر به افزایش 51% هزینه مالی شرکت به رقم 10.8 میلیارد ریال شده است.

ارزش دفتر شرکت به ازای هر سهم 1،176 ریال و سود انباشته به ازای هر سهم 88 ریال است.

صورت سود و زیان

رشد هزینه های فروش، اداری و عمومی در سال مالی 97 نسبت به سال مالی 96 برابر با 16% بوده که عمدتا ناشی از افزایش هزینه حقوق و دستمزد و هزینه های حسابرسی است.

کاهش سایر درآمدهای غیر عملیاتی به علت دریافت خسارت از بیمه بابت حذف گله ها است.

نسبت های مالی

سایر نکات

از ریسک های این صنعت می توان به نوسانات قیمت ناشی از عدم تولید متناسب با نیاز مصرف و تقاضا اشاره کرد. تهویه نامناسب، استفاده نامناسب از دارو و واکسن و غیره نیز از مواردی است که موجب افزایش هزینه های تولید، در تولیدکنندگان داخلی است.

تغییرات نرخ ارز به دلیل وابستگی صنعت به مواد اولیه و حذف ارز 42،000 ریالی بر این صنعت تاثیرگذار خواهد بود.

نتیجه گیری

شرکت در سال مالی منتهی به آذر 97 ، فروش محصولات را 672 میلیارد ریال گزارش کرده که نسبت به دوره مشابه، 18% کاهش داشته و از سوی دیگر بهای تمام شده با 29% افزایش نسبت به سال مالی گذشته به 596 میلیارد ریال رسیده و موجب کاهش حاشیه سود ناخالص شده که ناشی از افت نرخ فروش جوجه و نتایج عملکرد گله های مرغ پولت است.

"زماهان" برای سال مالی آذر 97 به ازای هر سهم تنها 69 ریال سود محقق کرده و فروش سال آینده نیز با افزایش پیش بینی شده که با توجه به شرایط فعلی در تحقق آن، ابهاماتی وجود دارد.

همچنین در گزارش ارزش گذاری منتشره ، سود هر سهم شرکت برای سال آینده 778 ریال پیش بینی شده و با توجه به اینکه نرخ های فروش جوجه  شرکت در بهمن و دی ، رشد قابل توجهی داشته در صورت پایداری نرخ ها افزایش فروش شرکت مورد انتظار است.

انتهای پیام