اقدامات شورای هماهنگی اقتصادی برای حل مشکل فروش نفت در بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،اسدالله قره‌خانی با اشاره به عدم موفقیت عرضه نفت در بورس انرژی به رغم حضور مشتریان خارجی به خانه ملت گفت: از آنجا که وجه ممیزی و تمایز بورس رقابت و شفافیت است باید ماهیت شرکت فروشنده، میزان فروش و قیمت‌ها شفاف باشند لذا اگر شرکت خریدار صوری باشد فاقد شفافیت است و اگر واقعی باشد توسط آمریکا شناسایی و تحریم می‌شود بنابراین مشتریان خارجی نمی‌توانند با نام خارجی از بورس انرژی خرید کنند.

وی افزود: هرچند عرضه ریالی نیز امکان‌پذیر شده اما این خرید برای مشتریان داخلی و خارجی ریسک دارد چراکه میزان فروش زیاد و حدود 100 هزار بشکه است به همین دلیل تامل می‌کنند.شرکت‌های بزرگ با وضعیت مالی خوب در این خرید و فروش سهیم نمی‌شوند چراکه سریعا ازسوی آمریکا شناسایی خواهند شد لذا شورای عالی اقتصاد باید تدریجا راهکارهای جدی‌تری را اعمال کند.

این نماینده مجلس گفت: هرچند شورا تمهیداتی برای حل این مشکل اندیشیده و به همین دلیل عرضه نفت در بورس کمی تسهیل شده لذا می‌توان به رونق این فروش در آینده امیدوار بود.فروش نفت در بورس با 20 درصد عرضه ریالی و 80 درصد ارزی آغاز شد اما اکنون برای تسهیل فروش این میزان عکس شده، همچنین قبول سفته و تضامین آسان از خریداران ازجمله اقدامات شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا برای حل مشکل فروش نفت در بورس است.

قره‌خانی از نبود حساب ارزی بین‌المللی، بی‌اعتمادی خریداران به دلیل عدم عرضه پایدار، زمان‌بر بودن نقل و انتقالات مالی به دلیل مسدود بودن بانک‌های ایرانی در خارج به دنبال تحریم‌ها و... به‌عنوان برخی از دلایل شکست عرضه سوم و چهارم نفت در بورس اشاره کرد.

انتهای پیام