وضعیت تجارت سال گذشته ایران و برنامه سال 98

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا مودودی در مورد برنامه تجارت در سال 98 به فارس گفت: آمریکا در سال 96 تبلیغات قوی به راه انداخت مبنی بر اینکه در سال 97 تحریم‌ها علیه ایران آغاز می‌شود و از 13 آبان هم تجارت ایران را به صفر می‌رساند.

وی افزود: بنابراین دلواپسی در  بین تمام فعالان اقتصادی ایجاد شد که با توجه به نفوذ آمریکا در منطقه و مشکلات نقل و انتقالات مالی و بانکی و مشکلات حمل و نقل و کشتیرانی در زمینه تجارت با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. به‌خصوص این دلواپسی‌ها با بیان این مطلب که آمریکا سخت‌ترین تحریم‌ها تاریخ را به ایران تحمیل خواهد کرد بیشتر شد اما علیرغم این تهدیدات و مشکلاتی که در سال 97 در زمینه تامین منابع ارزی با آن مواجه شدیم این وضعیت را پشت سرگذاشتیم.

این مقام مسئول ادامه داد: علیرغم جنگ اقتصادی و هدف گرفتن  تجارت خارجی در تحریم‌ها، عملکرد خوبی در شاخص تجارت خارجی به‌جای گذاشتیم و در  تجارت خارجی با برخی کشورها از جمله عراق رکوردزنی داشتیم به طوری که در سال جاری صادرات کالا از مرز 9 میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

مودودی با اشاره به کاهش 0.75 درصدی صادرات در 11 ماه سال گذشته  گفت: این کاهش ناشی از افت شدید و 37.5 درصدی صادرات میعانات گازی بود در صورتی که صادرات در بخش پتروشیمی 14 درصد و در بخش کالایی به میزان 2 درصد رشد داشت.

وی با بیان اینکه با توجه به آمار 11 ماهه تجارت خارجی آنچه آمریکا در مورد تجارت خارجی ایران پیش‌بینی می‌کرد، محقق نشد، افزود: اگرچه در ارتباطات تجاری با برخی از کشورهای دوردست به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه شدیم اما ارتباطات تجاری با همسایگان این مسئله را جبران کرد و در مجموع چالش بزرگی را پشت سر گذاشتیم.

مودودی ادامه داد: آمریکا تمام اقداماتی را که می‌خواسته در تحریم‌ها علیه تجارت خارجی ایران اعمال کند در سال 97 انجام داد و اقدام جدید دیگری ندارد تا در این حوزه علیه ایران در سال 98 به اجرا در آورد. تحریم‌های نفتی علیه ایران موضوع جدیدی نیست ضمن اینکه آمریکا هم باید هزینه این تحریم‌ها را بابت افزایش قیمت نفت بپردازد.

وی گفت: برای توسعه تجارت در سال 98 یک تغییر جهت جغرافیایی خواهیم داشت به‌طوری‌که تلاش می‌کنیم بر صادرات به کشورهای همسایه متمرکز شویم که این تغییر اگرچه ممکن است باعث شود که آمار صادرات به کشورهای دورتر کاهش یابد اما با توسعه صادرات به کشورهای همسایه کاهش صادرات به آن کشورها را جبران خواهیم کرد.

انتهای پیام