دولت به پرمصرف‌های آب و برق آماده‌باش داد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، بحث درباره تغییر مکانیزم تعرفه‌گذاری برق در سال گذشته بیش از پیش سر زبان‌ها افتاد چرا که خاموشی‌های تابستان و افق نامعلوم تامین برق در روزهای گرم سال 98 این سوال را در کانون توجه قرار داد که تصمیم‌سازان وزارت نیرو برای عبور از چالش‌ کسری برق چه برنامه‌هایی در دستور کار دارند.

این چالش باعث شد تا وزارت نیرو تاکید زیادی در برخورد با پرمصرف‌های برق داشته باشد به همین منظور برنامه‌ای تنظیم گشت تا مطابق با الگوهای تعرفه‌ای جدید که طی چهار ماه خرداد تا شهریور اعمال خواهند شد، برنامه‌های اصلاحی مصرف برق برای دو طیف مشخص خوش‌مصرف‌ها و بدمصرف‌ها تعبیه شود.

نهایتا هیأت وزیران در جلسه 19 اسفند 97 مقرر کرد تا بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال 98 سالانه به میزان هفت درصد افزایش یابد. همچنین با هدف مدیریت مصرف و بازدارندگی مصارف غیرضرور از ابتدای خردادماه، سالانه 16 درصد به خالص صورت‌حساب آب و برق مصارف خانگی (بدون احتساب آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض) مشترکین بیشتر از حد الگوی مصرف افزوده می­‌شود. فاضلاب بها، مشمول افزایش موضوع این بند نخواهد بود. به عبارت دیگر، تعرفه آب و برق مشترکین بدمصرف یا پرمصرف سالانه 23 درصد افزایش خواهد یافت.

خانوارهایی که مصرف آب یا برق ماهانه آنها پایین‌­تر از حد الگوی مصرف بوده و در بازه زمانی اول خرداد تا پایان شهریور در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، مصرف را کاهش دهند، مشمول تخفیف به میزان مصرف کاهش ­یافته با نرخ اولین پله مصرف خواهند شد.

انتهای پیام