جزئیات توافقات ایران و عراق در دو حوزه اعلام شد/ مبادلات 20 میلیارد دلاری

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا رحمانی با اشاره به برخی توافقات میان دو کشور ایران و عراق پس از سفر رئیس جمهور به بغداد، گفت: چند یادداشت تفاهم در حوزه وزارت‌ صنعت امضاء شد که احداث راه‌آهن شلمچه به بصره و تسهیل روابط روادیدی از جمله این موارد بود.

وی با بیان اینکه بخش‌هایی از توافقات اجرا و بخش‌هایی نیز در مذاکرات اخیر درحال پیگیری است، افزود: برنامه‌ریزی برای رسیدن به مبادلات 20 میلیارد دلاری در سال 1400 مورد تاکید قرار گرفت و در مذاکرات با وزیر بازرگانی عراق، مقرر شد کمیته مشترکی در حوزه بازرگانی ایجاد شود و طی 3 تا 4 هفته آینده اعضای این کمیته که مشخص شدند نیز به عراق سفر می‌کنند تا مشکلات شرکت‌های ایرانی حاضر در عراق را حل و فصل کنند.

این وزیر ادامه داد: در حوزه ایجاد شهرک‌های صنعتی در مذاکرات روز گذشته با وزیر بازرگانی عراق دو نقطه را برای احداث این شهرک‌های صنعتی مشترک مشخص کردیم. یک نقطه در جنوب عراق و نقطه دیگر در منطقه اقلیم کردستان و همچنین در حوزه زیرساخت‌ها از جمله حمل‌ونقل جاده‌ای توافق‌نامه‌هایی برای فعال شدن ترانزیت ایران و عراق و سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رحمانی افزود: علاوه بر این موارد تفاهم‌های خوبی در حوزه اتصال خط آهن شلمچه به بصره و موضوعات بانکی و بیمه‌ای نیز حاصل شد و در حوزه استاندارد که جزو موانع صادراتی‌ بود نیز قول مساعدی از سوی وزیر بازرگانی عراق داده شد تا شرکت‌های بازرسی ایرانی به این بخش وارد شوند.

انتهای پیام