پیش بینی اثر سیل بر فولاد سازان، افزایش قیمت و صادرات/ بورس کالا مرجع

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا شهرستانی ضمن بیان اینکه در حال حاضر با مازاد تولید فولاد نسبت به میزان تقاضای داخلی روبرو هستیم به فارس گفت: اختلاف قیمت زیادی بین فولاد عرضه شده داخلی و محصول صادراتی وجود دارد. به همین دلیل اکثر تولیدکنندگان مایلند محصولات را صادر کنند.

وی افزود: به منظور ایجاد شرایط پایدار در بازار فولاد نباید فشار دستوری برای تامین نیاز داخل با قیمت پایین وجود داشته باشد بلکه قیمت داخلی نیز باید نزدیک به نرخ صادراتی تعیین شود.

این عضو انجمن فولاد با اشاره به افزایش تقاضای این محصول در پی بروز سیل و همچنین کاهش تولید واحدهای مستقر در مناطق سیل‌زده، ادامه داد: در حال حاضر شرکت فولاد خوزستان با مشکل دسترسی به مواد اولیه و ارسال تولیدات روبرو است زیرا وسایل حمل و نقل را در اختیار گروه‌های امدادرسان به سیل‌زدگان قرار داده.

شهرستانی با بیان اینکه پس از رفع بحران سیل، معضل تامین مواد اولیه کارخانه‌ها بر طرف خواهد شد، گفت: در شرایط فعلی به دلیل تحریم‌ها، نقل و انتقال پول سخت‌تر شده و در این وضعیت شرکت‌ها ترجیح می‌دهند با توقف خطوط تولید نسبت به تعمیر و نگهداری آنها اقدام کنند.

وی در مورد تاثیر سیل بر کاهش تولید فولاد نیز توضیح داد: این تاثیر زیاد نخواهد بود و ممکن است حدود 300 هزار تن از تولید 25 میلیون تنی فولاد را تحت تاثیر قرار دهد.

شهرستانی افزود: البته برنامه‌ریزی تولید فولاد برای سال 98 حدود 28 میلیون تن بود ولی با توجه به احتمال قطعی برق طی تابستان (حادتر از سال گذشته) به دلیل عدم افتتاح نیروگاه‌های جدید با وجود برنامه‌ریزی قبلی، رقم پیش‌بینی شده برای سال جاری محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلو میلگرد داخلی 5 هزار تومان و هر کیلو ورق گرم 6 هزار تومان است، گفت: در شرایط فعلی هر تن میلگرد بیش از 500 دلار و هر تن ورق گرم بیش از 600 دلار صادر می‌شود. برای ایجاد ثبات در بازار فولاد، قیمت داخلی ورق باید حدود 10 هزار تومان و قیمت میلگرد حدود 8500 تومان باشد. با قیمت‌های فعلی نیز مصرف‌کنندگان برای خرید با مشکل روبرو هستند.

شهرستانی تصریح کرد: در حال حاضر نیز به منظور تأمین نیاز داخل، قیمت‌ها پایین نگه داشته شده و برای صادرات فولاد نیز سقف تعیین شده است به طوری که میزان صادرات نباید از 50 درصد میزان فولاد معامله شده در بورس کالا بیشتر باشد. در سال جاری می‌توانیم تا 10 میلیون تن صادرات فولاد داشته باشیم ولی این مساله همچنان به سیاست دولت بستگی دارد.

انتهای پیام