پاسخ عجیب رئیس سازمان هواشناسی به سوال لاریجانی درباره بارش های اخیر

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، سحر تاج بخش در جلسه علنی مجلس با اشاره به عملکرد سازمان هواشناسی در سیل اخیر، گفت: طی سال زراعی ۹۷ ــ ۹۸ مجموع کل بارش ۲۰۴ میلی متر بود که در مقایسه با بلند مدت ۲۲ درصد افزایش یافته است. همچنین میزان بارش در زمستان ۱۱۹ میلی متر بود که نسبت به بلند مدت ۱۳ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: از نظر خشکسالی تقریبا برای بازه یک ساله ۶۵ درصد و در بازه ۱۰ ساله ۹۴ درصد از کشور تحت تاثیر خشکسالی هستند. بنابراین به نظر می‌رسد کشور هنوز تحت تاثیر خشکسالی بوده و دوره ترسالی نشده و سیلاب های اخیر هم ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم و گرم شدن جهانی بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به پیش‌بینی‌های این سازمان در مورد بارندگی در جلسه شورای عالی آب که بهمن ماه سال ۹۷ برگزار شده بود، گفت: پیش‌بینی‌های وضع هوا در سه بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تهیه می‌شود و اساس آن عدم قطعیت است. ۷۲ ساعت قبل از وقوع هر رخداد اطلاعیه صادر می‌کنیم و ۴۸ ساعت قبل پیش‌بینی را اعلام می‌کنیم که در سیلاب اخیر هم به همین منوال اعلام شد.

تاج بخش با بیان این که  این سازمان توان پیش‌بینی در بازه ۱۵ روزه را دارد، در این باره توضیح داد: آن چه اهمیت دارد این است که هر چه از زمان یک رخداد دورتر می شویم صحت آن هم کمتر می‌شود و نزدیک رخداد اطلاعات بهتری داریم. در مورد بارش ها از ۱۵ روز قبل اعلام نمی‌کنیم، زیرا صحت آن قابل اعتماد نیست. به خصوص در بهار که تغییرات زیادی اتفاق می افتد. سازمان هواشناسی ۱۵۰ اطلاعیه، ۹۰ اخطاریه به دستگاه‌های اجرایی و ۱۹۵۰ گزارش رادیویی و تلویزیونی در شرایط مخاطره آمیز داشته است.

 در ادامه هم علی لاریجانی رئیس مجلس خطاب به رئیس سازمان هواشناسی گفت: آیا بارش های اخیر را به جایی اطلاع دادید؟  جهانبخش گفت: خیر چون فکر می کردیم بارش ها بهاری و مثل همیشه است.

انتهای پیام