جزییاتی از طرح مجلس برای حذف دلار از معاملات بین‌المللی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایبنا، ۴۵ نفر از نمایندگان مجلس با تهیه طرحی خواستار حذف کامل دلار از معاملات دولتی و بخش خصوصی شده و اعلام کردند: بعد از پایان جنگ جهانی دوم با راه اندازی سیستم پولی برتون وودز آمریکا که از طرفی پیروز جنگ بود و از طرفی هم از عمده کشور های درگیر در جنگ طلبکار بود، با استفاده از سیستم پشتوانه دلار برای سایر ارزها،این ارز به عنوان پول غالب معرفی شد.

آمریکا با چاپ دلار بدون پشتوانه تسلط خود را بر اقتصاد جهانی عینیت بخشیده و با استفاده از این ابزار مخالفان را دچار نابسامانی اقتصاد کرد. کشورهای اروپایی جهت برون رفت از تسلط دلار آمریکا بر اقتصاد، اقدام به راه اندازی واحد پولی یورو کردند.

کشورهای بزرگ دیگر مانند چین نیز با ساز و کارهای مختلف، خود را از زیر یوغ دلار تا حدودی خارج کرده اند. متاسفانه کشورهای در حال توسعه به خاطر سهم اندک از اقتصاد بین المللی و تجارت جهانی هنوز در مقابل دلار که امروز یک ابزار سیاسی است نه یک واحد پولی، ضربه‌پذیر هستند که نمونه آن نوسانات اخیر اقتصاد ایران در سال جاری است.

جهت استقلال اقتصادی و مقاوم شدن اعتماد ملی در مقابل دلار سیاسی، لزوم طرحی در این ارتباط ضرورت دارد که جهت حل این مشکل طرح حذف دلار از معاملات بین المللی ارائه می شود.

طرح حذف دلار از معاملات بین المللی

به موجب این قانون که در ۶۰ روز پس از تصویب لازم الاجرا خواهد بود:

- هرگونه معامله دولتی و خصوصی با دلار ممنوع است.

- دارندگان دلار تا تاریخ اجرای این قانون فرصت دارند دلار خود را به کالا و ریال یا سایر ارزها تبدیل کنند.

- از تاریخ اجرای این قانون هر گونه دلار آمریکا در ایران در حکم ارز قاچاق محسوب می شود و دستگاه های مسئول موظفند با هرگونه دلار مکشوفه و نگهدارندگان آن برابر قوانین قاچاق کالا و ارز برخورد کنند.

- وزارت امور خارجه مکلف است با رایزنی مستمر و فشرده با کشورهای مختلف به ویژه کشورهایی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته اند ایجاد ائتلاف جهانی برای تحریم و حذف دلار از معاملات بین المللی را پیگیری و گزارش پیشرفت کار را هر ۳ ماه به کمیسیون مجلس ارسال کند.

تبصره: این قانون عطف به ماسبق نمی شود، لکن قراردادهایی که پیش از تصویب این قانون منعقد شده و ما به ازای آن دلار است در هنگام تمدید یا تجدید، باید به ارزهای دیگر تغییر یابد.

انتهای پیام