نتیجه حاشیه سفیر فرانسه درباره برجام : واکنش عراقچی ، احضار و حذف توییت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، در پی دیپلماسی پنهان و آشکار وزارت امور خارجه ایران، جرارد آرود سفیر فرانسه در آمریکا اقدام به حذف توییت های حاشیه ساز درباره برجام حذف کرد.

وی مدعی شده بود بعد از انقضای برخی از مفاد برجام، ایران مجاز به غنی‌سازی اورانیوم نخواهد بود.

در این میان عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در توییتر هشدار داد: اگر توییت های جرارد آرود بیانگر موضع فرانسه باشد با نقض عمده‌ ماهیت و هدف برجام و قطعنامه 2231 مواجه هستیم. پاریس باید سریعاً در این رابطه شفاف‌سازی کند و یا مطابق با آن اقدام خواهیم کرد.

همچنین فیلیپ تیبو سفیر جدید فرانسه در تهران توسط رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای برجام به وزارت امورخارجه احضار شد و ضمن اعلام بی‌اطلاعی از توئیت‌های منتسب سفیر در واشنگتن، بر اراده سیاسی دولت بر اجرای کامل برجام تأکید و اعلام کرد مراتب را بلافاصله به پاریس گزارش می کند .

در توییت سفیر فرانسه در آمریکا آمده بود: نادرست است که بگوییم با پایان یافتن برجام، ایران مجاز به غنی‌سازی اورانیوم خواهد بود. طبق پیمان منع اشاعه (ان‌پی‌تی) و پروتکل الحاقی، ایران باید تحت نظارت‌های شدید ثابت کند فعالیت‌های هسته‌ای‌ غیرنظامی دارد. همان‌طور که سال 2002 تصریح شد  غنی‌سازی اورانیوم بدون داشتن برنامه باورپذیر غیرنظامی غیرقانونی است ، می‌توانیم سال 2025 هم همین واکنش را داشته باشیم. آن موقع تحریم‌هایی تحمیل شدند. تحریم‌ها می‌توانند مجدداً اعمال شوند. بعد از برجام، هیچ بند "غروب آفتاب" وجود ندارد.

انتهای پیام