۵ عامل موثر در جهش تاریخی شاخص / رقم احتمالی دلار نیمایی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد اشتیاقی درخصوص عوامل موثر در جهش دیروز و ۵۷۲۲ واحدی شاخص و روند فعلی به سکون بازارهای غیر مولد اشاره کرد و به سنا گفت: دلار تنها عاملی است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران در بازار موازی ایجاد انگیزه کندو بازارهای مانند مسکن و سپرده بانکی هم دیگر جذابیت زیادی ندارند. دلار هم با توجه به محدودیت‌ها و قیمت فعلی، محل مناسبی برای ورود سرمایه‌گذاران به نظر نمی‌رسد. بنابراین در شرایط کنونی، بازارسرمایه محلی جذاب برای ورود سرمایه‌ها به حساب می‌آید.

وی عامل دوم در رشد تاریخی دماسنج بازار را انتشار گزارش‌ فعالیت شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: عملکردهای ۱۲ ماهه شرکت‌ها مناسب بود و این موضوع  اقبال سرمایه گذاران به بازار سرمایه را افزایش داد. پیش‌بینی افزایش دلار نیمایی نیز از دیگر عوامل موثر محسوب می شود و به تکرار سودآوری شرکت‌ها کمک زیادی می‌کند. پیش بینی فعالان این است که این نرخ تحت شرایطی به ۱۲ هزار تومان هم افزایش یاید.

این کارگزار بورس، درباره دیگر عامل موثر هم گفت: با اعلام بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده و حتی ارایه لایحه‌ای به مجلس درخصوص کاهش هم زمان نرخ سود سپرده و تسهیلات، کمک خوبی به رونق بورس شد. فراهم شدن شرایط ایجاد بازار متشکل ارزی، موضوع دیگری است که سبب می شود نرخ دلار کنترل شود. این موضوع نیز تمایل سرمایه گذاری در بازاری غیر از ارز را افزایش داده است.

اشتیاقی افزود: برآیند این عوامل سبب ایجاد شرایط مناسبی در سال جاری شده و به نظر می‌رسد با توجه به این شرایط ، بازارسرمایه بتواند نسبت به بازارهای رقیب، بازدهی بیشتری ایجاد کند. در این شرایط اگر با ریسک‌های سیاسی رو برو نبودیم، می‌توانستیم شاهد رشد بهتری نیز در این بازار باشیم.

انتهای پیام