دلایل استقبال اندک نفت در بورس انرژی/ اثر عرضه زنجیره تولید در بورس کالا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،بهادر بیژنی درباره دلایل استقبال اندک عرضه نفت در بورس انرژی به ایرنا گفت: یکی از دلایل مهم این است که بازار مذکور بعد از سال ها انتظار ایجاد شده اما قرار گرفتن آن در مسیر رونق مانند دیگر کالاهای عرضه شده در بورس کالا یا بورس انرژی نیازمند زمان است.ساز و کار معاملات نفت در بورس طبق خواسته مشتریان و از جمله نکات مثبت عرضه این کالا به بورس انرژی است.

وی با بیان اینکه مشتری مداری در بورس انرژی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: در ابتدا باید دید مشتریان اعم از داخلی و خارجی به دنبال چه هستند، بورس به عنوان تسهیل کننده معاملات باید به منظور رفع نیازهای مشتریان به دنبال شفاف سازی قیمت باشد تا از این طریق خریدار به بهترین نحو محصول موردنظر را خریداری کند.مشتری مداری باید در چارچوب قانون و امکاناتی که در بازار سرمایه وجود دارد، لحاظ شود تا از این طریق به رونق معاملات نفت در بورس انرژی کمک شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا قبل از بورس انرژی عرضه نفت در بورس کالا انجام می شد، گفت: عملکرد بورس کالا و انرژی در کنار یکدیگر قابل قبول بوده است، بورس کالا اکنون یکی از بورس های کالایی مطرح در منطقه است به طوری که از نظر درصد، ارزش آمار معاملات بورس کالا در تولید ناخالص داخلی در سطح جهان کم نظیر است.

بیژنی ادامه داد: بورس کالا در حوزه بازار محصولات فلزی، پتروشیمی و فرآورده های نفتی و کشاورزی شفافیت ایجاد کرده و اثر اقدامات این بورس در رونق تولید و کل اقتصاد غیر قابل انکار است.در بورس کالا عموما مواد اولیه و کالاهای واسطه ای مورد معامله قرار می گیرد و این محصولات در تولید دیگر کالاهای تمام شده استفاده می شود. به این ترتیب، زمانی که شفافیت در مواد اولیه کالاهایی نهایی وجود داشته باشد به طور حتم در قیمت نهایی محصول تولید شده هم تاثیرگذار است.

وی گفت: اگر کل زنجیره تولید محصولات در بورس کالا مورد معامله قرار گیرد، شاهد ایجاد یک زنجیره شفاف اطلاعاتی خواهیم بود و دولت دیگر نگرانی از بابت رشد کاذب قیمت یک بخش از زنجیره نخواهد داشت و می تواند با استفاده از آمار و اطلاعات دقیق اقدام به حمایت از یک بخش یا کل زنجیره تولید کند.

بیژنی به عرضه نفت در بورس انرژی اشاره کرد و گفت: تصمیم گرفته شده برای عرضه نفت در بورس انرژی بعد از بررسی های دقیق صورت گرفت و ملاحظات از جهات مختلف ارزیابی شده است.استفاده از ظرفیت های بورس انرژی برای مبادله نفت، اقدامی درست است،امیدواریم با فراهم شدن امکانات لازم، شاهد رونق معاملات نفت در این بورس باشیم.عرضه پیاپی نفت در بازار سرمایه با وجود نبود مشتری، نشان دهنده جدیت و پیگیری برای عرضه این کالا در بورس است.

انتهای پیام