خوش بینی به تمدید افزایش سرمایه جذاب و ۳۰ برنامه مهم + پیش بینی بازار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جلسه دیدار نوروزی رئیس و اعضاء هیات مدیره سازمان بورس با حضور مدیران عامل بورس انرژی، بورس تهران و بورس کالا، مدیران شرکت های کارگزاری، سرمایه گذاری و سایر نهادهای مالی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و در فاصله چند روز مانده به نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برگزار شد.

پیش بینی میر صانعی از اثر تورم بر بازار

در این گردهمایی، ابتدا روح الله میر صانعی دبیر کل کانون کارگزاران بورس با اشاره به سختی های افزایش نرخ تورم،ارز و شاخص های اقتصادی در سال گذشته گفت: اگرچه ظاهرا این تورم برای بازار سرمایه مثبت بود و حجم معاملات را ارتقا داد اما با تاخیری بر هزینه ها هم اثرگذار خواهد بود و جو مثبت بازار هم ممکن است در سال های آتی، تعدیل شود.

 وی ادامه داد: با احتمال تداوم تورم به دلیل رشد هزینه ها در سال جاری، شرکت های کارگزاری باید برای کنترل آن، اقداماتی را در نظر داشته باشند تا مانع از رشد تصاعدی هزینه ها در سال های آینده شده و توجیه فعالیت اقتصادی وجود داشته باشد. توسعه درآمد کارگزاران جهت عدم وابستگی صرف به ارزش و حجم معاملات از جمله این اقدامات است که می توان با صندوق های با درآمد ثابت، بازارگردانی و غیره برای ایجاد تنوع درآمدی در صنعت کارگزاری این حوزه را ارتقا داد.

این مقام مسئول با اشاره به نقش فعال کمیته پایش ریسک جهت مدیریت و کنترل ریسک صنعت کارگزاری برای تعدادی از کارگزاران گفت: با ارتقای فعالیت کمیته تدوین مقررات در سازمان بورس، تعداد جلسات بخصوص در نیمه دوم سال بسیار زیاد شد که حکایت از اراده سازمان مبنی بر اصلاح مقررات و پیشنهادات فعالان بازار دارد. امید می رود تعامل بین نهاد ناظر و بازیگران اصلی بازار در راستای روند اصلاح مقررات ادامه دار باشد.

میرصانعی با مثبت و سازنده خواندن تعامل سازمان و کانون برای رفع مشکلات کارگزاران گفت: کماکان مشکلات اجرایی فراوان است که امید می رود اقداماتی مانند اصلاح دامنه نوسان،حجم مبنا، سامانه معاملاتی و در مجموع اقداماتی که به ریزساختارهای بازارسرمایه مربوط می شود در سال جاری مورد توجه سازمان باشد و بازنگری لازم در راستای استاندارد های جهانی صورت گیرد.

اقدامات سال گذشته و 30 برنامه متنوع

شاپور محمدی نیز با اشاره به شرایط مناسب بازار سرمایه در سال ۹۷ گفت: حجم معاملات، تجربه تاریخی را به ثبت رساند و از ۲۵۶ هزار میلیارد تومان سال ۹۶ به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسید .

وی در خصوص عملکرد سازمان بورس در طراحی و بکارگیری ابزارهای نوین مالی افزود: قراداد آتی روی سبد سهام از جمله ابزارهای نوین مالی بود که در سال ۹۷ عملیاتی شد و حجم آن روبه رشد است. جعبه ابزار بازار سرمایه با نهایی شدن چند ابزار همچون فروش استقراضی تا یکی دو ماه آینده تکمیل خواهد شد .

این مقام مسئول از 30 برنامه متنوع برای سال جاری توسط هیات مدیره سازمان بورس خبر داد و گفت: ارتقای چارچوب افشا در زمره این برنامه ریزی قرار دارد. اگر چه در سال های گذشته نیز فراوانی افشا را افزایش دادیم اما درکنار ۴ صورت مالی حسابرسی شده و نشده و ۱۲ بار افشای تولید و فروش شرکت ها و اطلاعات با اهمیت، چارچوب کیفیت افشا بطور جدی مورد بازنگری قرار می گیرد تا از انباشته شدن و ایجاد رانت اطلاعاتی جلوگیری کند.

محمدی ادامه داد: تقویت مقررات و نظارت بر بازار پایه در حوزه هیات های پذیرش، سهام ممتاز و ادغام ها در حوزه ناشران، اجرای اصول حاکمیت شرکتی، ارتقا چارچوب پذیرش شرکت ها در حوزه هیات پذیرش، تدوین دستور العمل جامع صندوق ها، همکاری با کانون جهت اعمال نظارت بیشتر بر کارگزاری ها بدون افزایش محدودیت با شفافیت و امنیت بیشتراز تغییراتی است که سال جاری انجام خواهد شد.

امید به تمدید افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها

وی با اشاره به همراهی شورای عالی بورس و پیش قدم شدن سازمان بورس برای کاهش 25 میلیارد تومانی درآمد گفت: کارمزدهای سازمان از 8 ده هزارم به 6 ده هزارم رسید. همچنین با هماهنگی شورای عالی اقتصادی، مالیات بر انتقال سهام از 0.5 به 0.1 درصد کاهش پیدا کرد که اثر آن بر تعداد دفعات معاملات دیده می شود.با کمک سران قوا درخصوص افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها ، تامین مالی 20 هزار میلیارد تومان سال 96 به 60 هزار میلیارد تومان معادل سه برابر در سال 97 رسید و امید می رود این مصوبه برای سال 98 نیز دریافت شود.

رییس سازمان بورس ضمن اشاره به لزوم تنوع بخشی درآمدها و خدمات کارگزاری ها به طور همزمان گفت: اخیرا سازمان بورس پیشنهادی مبنی بر تشکیل صندوق رویدادهای طبیعی دریافت کرده که از آن استقبال می کنیم و باید عملیاتی شود. چراکه اقداماتی این چنین به هویت هرچه بیشتر بازار سرمایه کمک خواهد کرد .

محمدی از عملیاتی شدن مجامع الکترونیکی خبر داد و گفت: هم اکنون سازمان بورس به شکل مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۳۶ سامانه را نظارت و راهبری می کند و در آینده نزدیک، توسعه سامانه معاملات بومی را عملیاتی می کنیم و سامانه های موازی را هم با رفع اشکالات احتمالی تقویت خواهیم کرد .

دعوت همگانی به حضور در نمایشگاه بورس ، بانک و بیمه

وی نمایشگاه بورس ، بانک و بیمه ( فاینکس 2019 که از دوشنبه تا پنج شنبه این هفته برگزار می شود)  را رویداد بزرگی خواند و از همه فعالان حتی کسانی که در این نمایشگاه غرفه ندارند، خواست تا در این گردهمایی حضور داشته باشند.

بازنگری در قانون جریمه ها و افزایش 270 درصدی

وی ضمن اشاره به تغییراتی در حوزه حقوقی با بیان اینکه از یک ریال جریمه شدن فعالان بازار خوشحال نمی شویم،ادامه داد: تا سال گذشته اگر شخصی تعداد معینی از تکالیف را انجام نمی داد، سازمان 10 میلیون تومان جریمه تعیین می کرد اما با بازنگری این قانون ، جریمه ها به 370 میلیون تومان رسیده و انتظار می رود با هوشیاری هیات مدیره و مدیران عامل شرکت ها ، حتی یک مورد تخلف هم رخ ندهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تمامی دستورالعمل هایی که از سال 84 باقی مانده، تقریبا تکمیل شده، گفت: سال گذشته لایحه اصلاح قانون بازار آماده و برای وزیر اقتصاد ارسال شده  و یک نسخه از آن در اختیار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفته است.همچنین کدهای رفتاری  نیز آماده و ابلاغ می شود.

محمدی با اشاره به تفویض موفقیت آمیز کارمزدهای صندوق ها در سال گذشته گفت: در این روند نشان دادیم سازمان بورس با تفویض اختیارات موافق بوده و نیز در تلاش برای ادامه تفویض های لازم در سال جاری هستیم.ایجاد سازو کار جامع تر برای کنترل ریسک اوراق در حوزه بازار بدهی وارائه مشوق در رتبه بندی شرکت ها نیز مدنظر قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: سال گذشته معامله نفت خام در بورس اتفاق مهمی بود که انجام شد. کمبود مشتری نیز در این خصوص اهمیت زیادی ندارد، بلکه نکته بااهمیت عملی شدن انجام این معاملات و نیز روند افزایشی حجم عرضه های آن است.

محمدی توسعه ابزارها در هر چهار بورس را از نقاط قوت این بازار در سال گذشته دانست و گفت: امید می رود وضعیت بازارسرمایه در سال جاری بهتر از گذشته باشد به طوری که شاهد برکت و سوداوری افزون تر نسبت به سال های قبل باشیم.

انتهای پیام