میزان واگذاری سهام و املاک مازاد ایران خودرو + علت خرید در سال‌های طلایی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، یک منبع آگاه در ایران‌ خودرو درباره دستور وزیر صنعت مبنی بر اتمام زمان فروش اموال غیرتولیدی و واحدهای تولیدی مازاد خودروسازان تا شهریور و واگذاری سهام تا دو سال آینده به دنیای اقتصاد گفت: خودروسازان در شرایط کنونی، خود را مقید به اجرای دستورالعمل وزارت صنعت می‌دانند و در همین راستا نیز گام‌های جدی برداشته شده است.

وی از واگذاری ۴۵.۷ میلیارد تومان سهام شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو در نیمه نخست سال ۹۷ خبر داد و افزود: منابع حاصل از واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه و املاک، صرف تامین نقدینگی برای سرمایه در گردش تولید محصولات، بازپرداخت تسهیلات دریافتی و کاهش هزینه‌های مالی، سرمایه‌گذاری به‌منظور ارتقا و تولید محصولات جدید و در نتیجه افزایش سودآوری شرکت شده است.

این منبع آگاه ادامه داد: از سال ۹۲ تا نیمه نخست سال ۹۷ با توجه به بازاریابی‌های انجام شده، سهام تعداد ۸ شرکت زیرمجموعه به‌علاوه بخشی از سهام شرکت‌های بورسی گروه، جمعا به مبلغ یک میلیارد تومان واگذار شده است.افزون بر این از سال ۹۴ تاکنون با شناسایی املاک مازاد در سطح شرکت‌های گروه و ارزیابی آنها توسط کارشناسان رسمی دادگستری، تعدادی از املاک مازاد به مبلغ ۴۴۶.۱ میلیون تومان از طریق مزایده عمومی واگذار شده است.

وی در پاسخ به سوال سال گذشته چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته،گفت: برای سال مالی ۹۷ تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه و سهام مازاد ۵۱ درصد شرکت‌های بورسی و تعدادی از املاک مازاد گروه در برنامه واگذاری قرار گرفته که از ابتدای سال تاکنون بخشی از سهام شرکت‌های زیرمجموعه به مبلغ ۴۵.۷ میلیارد تومان و املاک مازاد به مبلغ ۲۳.۸ میلیارد تومان، جمعا مبلغ ۶۹.۵ میلیارد تومان واگذار شده است.

این منبع آگاه افزود: با توجه به بسته حمایتی دولت که در آن بر فروش اموال غیرتولیدی و مازاد تولیدی ‌خودروسازان تاکید شده شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو از منظر میزان اهمیت در زنجیره تامین و ساختار بهینه اقتصادی گروه، مورد بررسی قرار گرفته و به شرکت‌های قابل و غیرقابل‌واگذاری  طبقه‌بندی شده است.

وی گفت: شرکت‌های قابل واگذاری نیز در سه بخش شرکت‌های با بازدهی مطلوب، کم‌بازده و زیان‌ده مورد تفکیک و رتبه‌بندی شده و فرصت‌ها و تهدیدات واگذاری هر شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. پس از اخذ مصوبه هیات‌مدیره ایران‌خودرو، اقدامات مربوط به قیمت‌گذاری سهام و دارایی‌های شرکت‌های بورسی و غیربورسی قابل ‌واگذاری، توسط کارشناسان رسمی دادگستری انجام شده است. اما فروش سهام بانک پارسیان که در زمره اموال غیرتولیدی محسوب می‌شود چند بار با فشار دولت در دستور کار وزارت صنعت قرار گرفت. هرچند ایران‌خودرو فروش سهام این بانک را اعلام می‌کرد (آخرین بار اسفند سال گذشته) اما هر بار خرید و فروشی انجام نمی‌گرفت.

این منبع آگاه در ایران‌خودرو عنوان کرد: در آخرین واگذاری سهام بانک پارسیان باز هم خریداری، پیدا نشد برای همین فروشی صورت نگرفت. اما در مورد سایپا نیز ظاهرا خرید و فروش اموال غیرتولیدی و مازاد تولیدی در جریان است. هرچند در این زمینه اخبار موثقی منتشر نشده اما محمدرضا سروش مدیرعامل پیشین سایپا سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفته بود، این شرکت نیز بالغ‌ بر هزار میلیارد تومان املاک مازاد دارد که تا پایان۹۷ بخشی از آن و بخشی از شرکت‌های مازاد را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد.

علت خرید اموال مازاد در سال های طلایی

یک کارشناس خودرو نیز درخصوص اینکه چرا دو خودروساز بزرگ در سال‌های طلایی که دردسری در عرضه و تقاضای محصولات داخلی وجود نداشت به جای توسعه محصول یا ارتقای کیفی خودروهای کنونی به خرید اموال غیرتولیدی یا تولیدی مازاد اقدام کردند،گفت: در سال‌هایی که خودروسازان با فروش محصولاتی با پلت‌فرم‌های قدیمی در بازار خودرو یکه‌تازی می‌کردند و پول فراوانی نیز وارد این شرکت‌ها می‌شد، می‌توانستند اقدام به بازسازی زیر ساخت‌ها یا توسعه محصولات باکیفیت کنند اما ترجیح دادند به سراغ خرید اموال غیرتولیدی بروند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر آیا با فروش اموال مذکور نقدینگی مورد نیاز تولید‌کنندگان تامین می‌شود؟ گفت: در حال حاضر دو خودروساز بزرگ طبق گزارش ۹ماهه‌ای که به سازمان بورس ارائه کردند ۱۱ هزار میلیارد زیان انباشته دارند که در کنار بدهی آنها به قطعه‌سازان به‌نظر می‌رسد نقدینگی زیادی باید وارد این شرکت‌ها شود تا مشکلات را از سر بگذرانند.باید ببینیم بعد از فروش این اموال، برنامه بعدی برای تامین نقدینگی خودروسازی چه خواهد بود.

انتهای پیام