پیش بینی اثر عدم تمدید معافیت 8 مشتری نفت ایران بر بازار ارز

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، خبرگزاری فارس در گزارشی با اشاره به عدم تمدید معافیت 8 مشتری نفت ایران اعلام کرد: نرخ ارز این روزها تلاطم زیادی نداشته و پس از یک دوره چند روزه افزایش در هفته های اخیر، عمدتاً در میانه کانال ۱۳ هزار تومان به ثبات رسیده است.

بر اساس این گزارش، علاوه بر ثبات قیمت ، اخبار ضد و نقیضی از اعمال تحریم های جدید آمریکا در حوزه فروش نفت منتشر شده اما به نظر می‌رسد شوک مورد انتظار در ۱۳ اردیبهشت ماه طی ماه‌های قبل‌ پیش‌خور شده و اضافه شدن مولفه تحریمی جدید اثر بیشتری بر بازار ارز نخواهد داشت.

از سوی دیگر، فعالیت بازار متشکل ارزی بزودی آغاز خواهد شد. اما با توجه به نامشخص بودن ابعاد و میزان حضور فعالان بازار ارز، میزان تاثیر راه‌اندازی این ساختار جدید چندان قابل سنجش نیست و گذشت زمان این موضوع را مشخص خواهد کرد. در نهایت این وضعیت شرایط انتظار را برای همگان به ‌وجود آورده و از میزان معاملات کاسته است.

در این رابطه مجید شاکری کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا بازار متشکل ارزی منجر به کاهش قیمت ها خواهد شد یا خیر؟ گفت: این بازار برای کاهش یا افزایش نرخ نبوده و برای کشف قیمت راه اندازی می شود. اما چون فعالان متعهد به تسویه معامله هستند و نمی توانند صرفاً با لفظ ، نرخ تعیین کنند،بنابراین تغییرات قیمت بسیار کمتر از قبل خواهد بود. 

وی ادامه داد: در صورتی که نرخ بازار متشکل ، تعیین کننده قیمت بازار آزاد شود ( که یک شبه هم رخ نخواهد داد) تغییرات نرخ بازار آزاد (خرده فروشی) هم بسیار کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام