ارقام تورم درست است ؛ شک نکنید/ عدم ترس از اعلام افزایش۴۵۰ درصدی پیاز

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیدعلی پارسا با بیان اینکه علت استفاده از 2 عدد برای اعلام تورم، محاسبه بر مبنای دو فاصله زمانی است، گفت: تغییر شاخص کل فروردین سال جاری نسبت به فروردین سال گذشته 51.4 درصد است و معنی آن این است که خانوار‌ها 51.4 درصد بیشتر از فروردین سال رقبل برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان پرداخت کرده‌اند اما نرخ تورم در 12 ماه اخیر حدود 31 درصد است که البته رقم زیادی است.

وی با اشاره به ارقام اعلام شده برای برخی از کالا‌ها افزود: در کنار افزایش 450 درصد برای پیاز و افزایش 220 درصد برای رب کاهش 30 درصد برای لیمو ترش را داشتیم و مجموع و میانگین این اعداد و ارقام مشابه آن‌ها باید در آمار محاسبه شود.

این مقام مسئول ادامه داد: به مردم و محققان اطمینان می دهم این ارقام صحیح است. البته نمی‌توانیم ادعا کنیم این رقم در همه نقاط کشور یکسان است چرا که به همه فروشگاه‌ها یا مناطق مراجعه نکرده‌ایم بلکه بر اساس معیار‌ها و روش‌های علم آمار عمل و میانگین‌ها را محاسبه و ارائه کرده‌ایم. ابایی از اینکه افزایش قیمت مثلا 450 درصدی یک کالا را اعلام کنیم نداریم.

پارسا با اشاره به اینکه رقم مربوط به افزایش اجاره خانه به طور متوسط 25 درصد است گفت: این رقم در نقاط مختلف کشور و حتی مناطق مختلف تهران متفاوت است و رقم اعلام شده، آمار میانگین است.

انتهای پیام