اهداف عدم تمدید معافیت نفتی، احتمال مذاکره با ایران، حمله نظامی و آینده بازار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، برایان هوک درباره تصمیم آمریکا از عدم تمدید معافیت خرید نفت از ایران برای 8 کشور به شبکه الحره گفت: هدف اصلی این تصمیم، جلوگیری از تامین مالی ایران در سیاست های خارجی ، عدم تجاوز و قطع توسعه برنامه موشکی و تبدیل شدن به کشوری عادی است.

وی ادامه داد: طی ماه های گذشته بیش از ده میلیارد دلار از درآمد نفتی ایران کاسته شده و با تصمیم جدید این رقم بیشتر خواهد شد. این در حالی است که 70 درصد بودجه حزب الله توسط ایران تأمین می‌شود و بنابر گزارش نیویورک تایمز ، هم پیمانان ایران در سوریه و لبنان با کاهش منابع دریافتی روبرو شده اند.

این مقام مسئول در وزارت خارجه آمریکا در برابر این سوال که اقدامات آمریکا تا چه اندازه می‌تواند ایران وادار به مذاکره و کاهش نقش منطقه‌ای کند، توضیح داد: عملیات واکنش علیه ایران گسترش خواهد یافت و سعی می شود از طریق اجماع جهانی ، ایران به جای دولت انقلابی، شبیه یک کشور عادی رفتار کند.

هوک بااشاره به اعلام 12 خواسته سال گذشته مایک پمپئو از ایران، ادامه داد: اگر ایران مایل به مذاکره است ، آمریکا مشکلی ندارد و قصد دارد توافق جدیدی را جایگزین برجام کند. توافقی که شامل برنامه های هسته‌ای و موشکی، نقش ایران در منطقه و بازداشت خودسرانه شهروندان آمریکایی بوده و در قالب یک پیمان توسط  سنا به تصویب برسد.

وی درباره احتمال واکنش نظامی علیه ایران و آینده بازار نفت هم گفت: آمریکا در گذشته هشدار داده که اگر ایران آسیبی برساند و قصدی برای حمله داشته باشد، باید منتظر عواقب شدید باشد. درباره آینده بازار نفت هم، نگرانی وجود ندارد و با جایگزین شدن نفت عربستان و امارات و افزایش تولید نفت آمریکا ، عرضه بیشتر از تقاضا خواهد بود

هوک همچنین در مورد برنامه ایران برای دور زدن تحریم هم گفت: آمریکا به زندگی کردن در سایه تحریم‌ها عادت کرده اما ایران تاکنون چنین محدودیت ها و فشارهای را تجربه نکرده و قابل مقایسه با هیچ تحریمی در تاریخ نیست.

انتهای پیام