برنامه های سال جاری فرابورس و آمار تامین مالی دولت و بنگاه‌ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،امیر هامونی طی نشستی خبری در دومین روز برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه به آمار عملکرد فرابورس در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: این بورس با کسب بازدهی ۱۰۶ درصدی شاخص آیفکس، توانست در میان بورس‌ های عضو فدراسیون جهانی به لحاظ کسب بازدهی، صدرنشین شود.

وی افزود: ارزش بازاری فرابورس از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در آخرین روز کاری سال ۹۶ به ۲۵۷ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسید که رشد بالغ بر ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد. ارزش معاملات نیز افزایش ۷۱ درصدی رکورد جدیدی ثبت کرد و به ۱۰۱ هزار میلیارد تومان رسید .

این مقام مسئول ادامه داد: فرابورس از طریق پذیره‌نویسی اوراق و سهام شرکت‌های سهامی عام، افزایش سرمایه شرکت‌ها، عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌ها و اسناد خزانه اسلامی، زمینه ساز تامین مالی ۳۴.۹ هزار میلیارد تومانی برای دولت و بنگاه‌ها شد.

هامونی به رشد آیفکس و ارزش بازاری فرابورس طی فروردین‌‌ نیز اشاره کرد و گفت: شاخص کل فرابورس در پایان فروردین به بیش از 2400 واحد رسیده که بازدهی 10 درصدی را در یک ماه گذشته نشان می‌دهد.همچنین ارزش بازاری این بورس از 257 به 276 هزار میلیارد تومان در پایان این ماه افزایش یافته است.

وی در خصوص آخرین وضعیت بازار بدهی نیز گفت: ارزش بازار بدهی در ۲۹ اسفند ۹۷ رقمی بالغ بر ۱۰۱.۷ هزار میلیارد تومان بوده که فرابورس از این میزان، سهم ۷۵ درصدی را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل فرابورس گفت: این بورس از سه سال گذشته تصمیم گرفت از فضای نمایشگاهی به عنوان فرصتی برای شنیدن صدای اکوسیستم نوآوری در بازارهای مالی استفاده کند.از این رو با برگزاری رویداد فین‌استارز، امکان حضور استارت‌آپ‌های فین‌تک را در فاینکس فراهم می‌کند تا بتوانند جذب سرمایه کنند و وارد مذاکره و عقد قرارداد با سرمایه‌گذاران شوند.

هامونی ضمن اشاره به تاکید همواره بر اهمیت نوآوری در اقتصاد افزود: مهم این است که به اکوسیستم نوآوری کمک کنیم و فین‌استارز، برنامه‌ای است برای اینکه بازار سرمایه‌ای‌ها برای توسعه نوآوری، خود پیش‌قدم شوند. این رویداد سال گذشته رکورد جدیدی در توسعه صنعت فین‌تک ثبت کرد و سال جاری نیز استقبال گسترده‌تری را شاهدیم.

وی درپاسخ به سوال بورس پرس مبنی بر برنامه های سال جاری فرابورس گفت: توسعه فناوری و ارائه چند محصول فناورانه در نرم‌افزارهای مرتبط، استفاده از هوش‌مصنوعی در نظارت و سامانه‌های نظارتی بازار،توسعه بازار دانش‌بنیان و SME در تحریک بازار، اصلاح قوانین و مقررات و شفافیت و حاکمیت شرکتی، توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری،انجام پروژه‌های مشترک با بورس‌ها (بورس تهران، کالا، انرژی)، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف و فین‌ تک‌ های مرتبط، تقویت ساختارهای امنیت اطلاعات،تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری و سواد مالی که پکیج‌ها و محصولات استارتاپی خوبی هم در این حوزه‌ها وجود دارد،جزو برنامه های در دستور کار سال جاری فرابورس است.

هامونی از تشکیل کارگروهی در فرابورس جهت بررسی کاربردهای بلاکچین در بازار سرمایه خبر داد و گفت: با انتشار گزارش این کارگروه در ماه‌های آینده، درباره استفاده از ظرفیت‌های بلاکچین در بازار سرمایه تصمیم می‌گیریم. ATO و STOها مهم‌ترین حوزه‌هایی است که در آنها بلاکچین برای بازار سرمایه کاربرد دارد.

انتهای پیام