دو برنامه سپرده گذاری مرکزی: سامانه توزیع سود و افزایش دو برابری دفاتر پیشخوان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین فهیمی طی نشستی خبری در سومین روز نمایشگاه بورس،بانک و بیمه درباره عملکرد سال گذشته شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: با سامانه توزیع سود که یکی دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید، سود اوراق بهادار، واحدهای صندوق ها ، صکوک و اسناد خزانه دریافت و به صورت متمرکز در حساب بانکی منتخب فرد واریز خواهد شد.

وی ادامه داد: به عنوان پیش نیاز سامانه سجام را طراحی و پیاده سازی کردیم ال ضمن شناسایی دقیق مشتریان ، بتوان خدمات گسترده ای داد. تا به امروز بیش از یک میلیون فعال بازار سرمایه در سامانه ثبت نام کرده و اطلاعات بروزی موجود از سرمایه گذاران به دست آمد و برای اولین بار در ایران خدمت شناسایی مشتری را به صورت الکترونیک فراهم شد.

این مقام مسئول گفت: در مرحله بعد ۲۷ اسفند  ماه با تصویب هیات مدیره سازمان بورس، اعلام شد در صورتی که سرمایه گذاران در سامانه ثبت نام کنند دیگر نیازی به شناسایی مجدد در بازار سرمایه ندارند و مشتری بعد از درخواست خدمات می تواند از همه خدمات استفاده کرد.

فهیمی با بیان اینکه بخش دوم تمرکز سپرده گذاری مرکزی بر این مبنا تعریف شد که با توجه به محدودیت های جهانی بر اساس تحریم و نوسان ارز به بومی سازی پلتفرم های داخلی روی بیاوریم،افزود: اولین پلتفرم سامانه جامع تسویه معاملات بورس های کالایی در سال ۹۷ راه اندازی شد که بخش انرژی آن فعال شد و ارتباط سیستم با بانک ها و سازمان  مرتبط برقرار است.

آمار کدهای صادره

مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی گفت : تا به امروز بیش از ۱۰.۸ میلیون کد سهامداری از سوی سپرده گذاری مرکزی صادر شده که ۵۵ هزار کد آن مربوط به  فروردین است. در سال جاری نیز بهره برداری از سایر بخش ها در بورس های دیگر انجام می شود. بر این اساس، راه اندازی قرارداد آتی سبد سهام اجرایی و کلیه عملیات تسویه معاملات این ابزار در سامانه انجام شد.

فهیمی گفت: سال گذشته در زمینه فعالیت های جاری نیز سپرده گذاری مرکزی فعالیت های زیادی همانند ارتباط با مراجع ثبتی، قضایی و ... را شکل داد تا فرآیندها تسهیل شود. تا به امروز ۲۸ هزار میلیارد تومان بین ۱۴۰ هزار شخص حقیقی و حقوقی سود پرداخت شده و ۹۰ هزار میلیارد تومان خالص تسویه انجام شد.

وی ادامه داد: در کنار بزرگترین دستاوردهای سال ۹۷ باید از سامانه جامع تسویه معاملات بورس های کالایی نام برد که از بخش انرژی آن بهره برداری عملیاتی صورت گرفت و زیر بار رفت ؛ در سال جاری بقیه معاملات بورس های کالایی نیز  به این سامانه خواهند پیوست .

فهیمی در خصوص برنامه های سال ۹۸  هم گفت : در حالی از طریق حدود ۱۰۰۰ دفتر کارگزاری و دفاتر پیشخوان، احراز هویت انجام می شود که طی سال جاری این گروه به دو هزار دفتر خواهد رسید تا دسترسی بهتری برای سرمایه گذاران فراهم شود.

انتهای پیام