تحلیلی از چشم انداز بازار سرمایه و فرصت های سودآوری در سال ۹۸

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،میزگرد بررسی، تحلیل و چشم انداز بازار سرمایه و فرصت های سودآوری در سال 98 با حضور حسن قالیباف اصل مدیرعامل سابق شرکت بورس تهران، محمد علی احمدزاد قائم مقام سیدکو و احمد جاویدی عضو هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بورس،بانک و بیمه و در غرفه کارگزاری راهبرد برگزار شد.

قالیباف اصل به عنوان اولین سخنران وضعیت اقتصادی سال 98 را پیچیده توصیف کرد و گفت: پیش بینی کارشناسان با توجه به متغیرهایی نظیر نوسانات ارز و افزایش نرخ تورم، احتمال کاهش نرخ رشد اقتصادی و سیاست های ارزی دولت،این است که سال جاری نرخ تورم در دامنه ۳۰ تا ۵۰ درصدی در نوسان باشد.

وی افزود: بر اساس مولفه های اقتصادی، پیش بینی برای سال ۹۸ کمی سخت و پیچیده است اما می توان از روی گزارش سازمان های سیاستگذار در خصوص وضعیت اقتصاد کلان مانند بانک مرکزی،نرخ تورم تا 50 درصدی را انتظار داشت، مگر اینکه در ماه های آینده شاهد تغییرات اساسی در مولفه های اثرگذار بر نرخ تورم باشیم تا ان را تعدیل کند که البته پیش بینی نشده است.

این مدیر سابق با اشاره به رشد نرخ نقدینگی گفت: در این سال ها دولت نرخ تورم را به واسطه سیالیّت سپرده های بانکی کنترل می کرد، اما از سال ۹۶ که کشور با مسایل سیاسی(خارجی) همراه شد، اخبار نامطبوع سیاسی، محرکی بود که به واسطه رشد نقدینگی،کنترل تورم را با دشواری رو به رو کرد.

قالیباف اصل با اشاره به آمار رسمی تورم نقطه به نقطه ادامه داد: در این شرایط، کاهش نرخ تورم با وضعیت کنونی بازار، سخت به نظر می رسد. بنابراین نمی توان در این فضا، صراحتا گفت سرمایه گذار چه وضعیتی پیدا می کند.با این وجود، وضعیت بازار سکه و ارز هنوز قابل پیش بینی نیست. البته این بازارها هم هوشمند هستند،پس باید حوصله کرد و منتظر آثار عملی و بلندمدت روی اقتصاد بود و به تاثیر روانی چند روزه و کوتاه مدت چندان نمی توان توجه نکرد. 

وی درخصوص پیش بینی بازار ارز گفت: اکنون محاسبات نرخ ارز تا سطح 13 هزار تومان است،البته اگر اخبار سیاسی نامطلوب و نامناسب روی آن تاثیر نگذارد در همین حد باقی می ماند. چنانچه در یکی دو روز گذشته نیز شاهد بودیم، خبر تحریم های جدید تاثیر آنچنانی بر بازار ارز نگذاشته است.با توجه به اینکه از یک سو بودجه دولت با فروش نفت و سایر منابع پیش بینی شده داخلی تامین می شود و از سوی دیگر، بودجه جاری دولت قرار دارد که نمی توان در مواقع کسری بودجه از آن برداشت کرد،مسائلی نظیر هزینه های ناشی از خسارت سیل،فشار روی منابع بودجه دولت را افزایش داده است.

مدیرعامل سابق شرکت بورس به مسائل بازار سرمایه اشاره کرد و به سرمایه گذاران بازار سرمایه پیشنهاد داد در سهام شرکت های تولیدکننده و صادرکننده سرمایه گذاری کنند.در این شرایط، نیازمند تحلیل های دقیق روی دارایی و سود سرمایه شرکت ها هستیم و صنایع را باید جداگانه بررسی و تحلیل کنیم.

قالیباف اصل با ذکر مثالی افزود: صنایع واردات محور با مشکل مواجه می شوند و از سویی، عکس العمل شرکت ها و صنایع در مقابل تغییرات ارز یکسان نیست.در مجموع به نظر می رسد بازار سرمایه سال جاری می تواند سود اسمی خوبی داشته باشد، حتی اگر شرکت ها صادرکننده نباشند به جز کالاهای شرکت هایی که دولت کنترل می کند مانند مرغداری ها که دست آنها در قیمت گذاری ها باز نیست.

چشم انداز صنایع فلزی

احمدزاد نیز گفت: اگر محور صحبت ها را روی نظرات قالیباف اصل قرار داهیم، صنایع خاکستری مانند مس با مولفه های اقتصادی شاخص، می تواند در بازار نقش تعیین کننده داشته  باشد.بازار سرمایه در مس نسبت یک به دو است و با توجه به شرایط صنایع و گشایش ها و راه هایی که برای صادرات پیدا شده، نگرانی برای بازارها رفع شده است. بنابراین درآمدهای پیش بینی شده تحقق پذیر  است و امیدوارم منافع زیادی نصیب سرمایه گذاران شود.

وی تصریح کرد: توانمندی صنایع پایین دستی در تامین مواد اولیه صنایع، باعث رشد صنایع پایین دستی می شود و در روند تولید و فروش تاثیر دارد. در بخش معدنی برای فروش داخلی و صادراتی، بودجه های خوبی اختصاص داده شد که محور سرمایه گذاری است و فعالان بازار می توانند روی آن حساب کنند.

این مدیر بازار سرمایه با اشاره به صنعت خاکستری گفت: در صادرات صنعت خاکستری به همراه صنعت فلزات، مواقعی که مسایل سیاسی و محدودیت های آن پیش آمد، وضعیت خوبی نداشتند و در بودجه ها هم مشکل ایجاد شد، اما در نیمه دوم سال ۹۷ ،وضعیت خوب شد و برای سال جاری این ظرفیت باقی مانده و برای مس حتی بیش از دو برابر صادرات متصور هستیم.

بازار مناسب برای حفظ ارزش پول

جاویدی هم در پاسخ به پرسش بازار مناسب برای حفظ ارزش پول کدام است، گفت: در سال ۹۷ شاهد یک سری مسایلی بودیم که نوسان نرخ ارز و کاهش ارزش ملی پول ملی را درپی داشت و بر اساس آن ارزش دارایی های اقشار مختلف مردم و خانواده هایی که پس اندازهای خَرد داشتند به فاصله چند ماه به یک سوم کاهش یافت. در ادامه آن سال جاری هم اتفاقی افتاده و سیاست دولت بر حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و ایجاد ارز نیمایی است که روی کالاها و صنایع اثر می گذارد.

وی ادامه داد: با توجه به این موارد و همچنین در صورت تشکیل بازار ارز متشکل، بازار ارز در یک نوسان قیمتی، بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان قرار می گیرد و شرکت های زیان ده می توانند با استفاده از آن حتی از این وضعیت خارج شوند و شرایط بهتری را در سال ۹۸ تجربه کنند.

انتهای پیام