علت افزایش عجیب قیمت خودرو / 105 هزار محصول ناقص و 780 هزار تعهد معوق

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، یک مقام مسئول در وزارت صنعت به تسنیم گفت: درحال حاضر پول عجیبی به بازار خودرو هدایت شده به نحوی که عدم توجه بانک مرکزی در تخصیص ارز به کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی بادوام، عاملی شده تا رشد قیمت محصولات از قیمت ارز پیشی گرفته و هر روز صعودی شود.

وی افزود: بخشی از تولیدات به سمت انبارها می‌روند چرا که شرکت های خودروساز کسری قطعه دارند. قطعه‌ساز نیز به دلیل عدم دریافت پول از خودروسازان تمایلی به عرضه محصول ندارد. به طوریکه 65 و 40 هزار دستگاه خودروی ناقص در ایران خودرو و سایپا انبار شده اند. بنابراین باید مجوزهای فروش فوری و پیش فروش خودرو در اسرع وقت لغو و تمام تمرکز خودروسازان به ایفای 780 هزار تعهد معوق باشد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه برای دولت امکان‌پذیر نیست اقدام به پرداخت پول بیشتر بابت معوقات خودروسازان به قطعه سازان کند، ادامه داد: منافع ناشی از تقاضای کاذب بازار فقط به جیب دلالان می‌رود. البته خودروسازان نیز از این شرایط سود می‌برند. با این حال هر چند آزادسازی قیمت خودرو خطراتی دارد اما باید انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه به وزیر القا شده افزایش قیمت خودرو آن هم در این شرایط به نفع جامعه نیست، ادامه داد: در سال جاری به طور حتم به چشم‌انداز تولید خودرو دست پیدا نخواهیم کرد. چرا که خودروسازان پولی برای پرداخت به قطعه‌سازان ندارند.

انتهای پیام