راهکار کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودرو و تهدید مجدد وزیر صنعت به استیضاح

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نادر قاضی‌پور با انتقاد از التهابات بازار خودرو و افزایش ساعتی قیمت چهار چرخ‌ها به خانه ملت گفت: از آنجا که خودروسازان در بازارهای انحصاری بدون رقیب فعالیت می‌کنند و دولت مدیران این شرکت‌ها را تعیین می‌کند نمی‌توان از این بازار انتظار بیشتری داشت.

وی با بیان اینکه فساد یکی از آفت‌های بازار انحصاری است، افزود: در بازارهای انحصاری خودروسازان به جای رقابت برای ارائه خدمات بهتر و ارتقا کیفیت به دنبال افزایش قیمت و کسب سود بیشتر هستند.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلاتی که در اثر افزایش قیمت خودرو به جامعه تحمیل می‌شود، ادامه داد:اقشار آسیب‌پذیر، کشاورزان، کارگران و حقوق‌بگیران نمی‌توانند خودور بخرند. این امر باعث ایجاد مشکلات اجتماعی در جامعه می‌شود. از سوی دیگر خودروسازان محصولات بی‌کیفیت تولید می‌کنند که جان هزاران نفر را می‌گیرد.

قاضی‌پور ادامه داد: علاوه بر این خودروسازان از ظرفیت قطعه‌سازان داخلی استفاده نمی‌کنند و بدون توجه به توان داخل، قطعات موردنیاز را با قیمت‌های گزاف وارد کرده و منجر به از دست رفتن فرصت اشتغال‌زایی می شوند. در این میان وزارت صنعت در ساماندهی بازار و نظارت بر عمکلرد خودروسازان سهل‌انگاری می‌کند و مردم و اقشار کم درآمد چوب این اهمال را می‌خوردند و ناچارند فشار حاصل از گرانی را تحمل کنند.

وی افزود: نقدینگی، بازارهای ارز، سکه، خودرو و . . را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات بسیاری ایجاد کرده است. مردم برای حفظ ارزش پول به بازار خودرو هجوم بردند. در نتیجه حجم تقاضا در این حوزه بیشتر شد و در پی افزایش تقاضا، قیمت‌ خودرو نیز با افزایش چشم‌گیر، کذایی و غیرواقعی شده است.

قاضی‌پور تاکید کرد: اگر شرکت‌های زیان‌ده منحل و از قطعه‌سازان داخلی تامین نیاز شود، قیمت خودرو 30 درصد کاهش می یابد. اما چنانچه مدیران خودروساز نمی‌توانند قیمت خودرو را کاهش داده و مشکلات را رفع کنند استعفا دهند. در صورتی که قیمت خودرو کاهش نیابد استیضاح وزیر صنعت نیز پیگیری می‌شود.

انتهای پیام