مواضع ایران در مورد تحریم‌های آمریکا و مداخله خارجی + چند اقدام برای کاهش فشار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمد جواد ظریف درخصوص تروریستی اعلام کردن نیروهای نظامی آمریکا به الجزیره گفت: این اقدام واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر اعلام کردن سپاه پاسداران ایران به عنوان سازمانی تروریستی بود و ترامپ به پیشنهاد نتانیاهو چنین تصمیمی گرفت و اقدام شورای امنیت ملی ایران تنها واکنشی به این حرکت آمریکا بود.

وی ادامه داد: به طور حتم ایران به دنبال درگیری و گسترش دامنه تنش‌ها نیست اما ملتی نیست که با فرار از زورگویان دوام آورده باشد. به وضوح گفته‌ایم هیچ تمایلی به گسترش دامنه تنش‌ها نداریم. خلیج فارس و تنگه هرمز شریان‌های حیاتی ما هستند و برای معاش به آن‌ها وابسته و می‌خواهیم برای ترابری کشتیرانی تمام کشورها از جمله ایران در امن و امان باشند.

این مقام مسئول در خصوص استفاده سایر کشورها از تنگه هرمز افزود: اجازه نخواهیم داد آمریکا گذرگاه آبی را نا امن کند و نخواهد توانست درباره تنگه هرمز یا خلیج فارس اقدامات پیوسته‌ای انجام دهد. زیرا با مقابله به مثل ایران مواجه خواهد شد. فکر نمی کنم چنین اقدامی از سوی آمریکا در میان باشد. به فروش نفت و پیگیری مشتریان ادامه خواهیم داد و همیشه به یاد خواهیم داشت چه کسانی در روزهای سخت با ما همکاری کردند.

ظریف در رابطه با کاهش فروش نفت ایران به دلیل تحریم ها و تاثیر آن بر اقتصاد گفت: این تحریم‌ها را تروریسم اقتصادی می‌دانیم.وزیر امور خارجه آمریکا و برخی دیگر بر مردم ایران فشار اعمال می‌کنند تا بلکه خط مشی آن‌ها را تغییر دهند. آمریکا برای چهل سال و به ویژه از زمان ترامپ این عملکرد را داشته است. انتظار می‌رود در روابط بین‌المللی یک دولت، اصول دولت قبل را تداوم ببخشد. مردم آمریکا فقط ترامپ را از طریق انتخابات به عنوان رئیس جمهور برگزیده‌اند و انقلابی رخ نداده است. آنچه اهمیت دارد این است که تحریم‌ها نه تنها غیرقانونی بوده و تأثیر قانونی و اقتصادی ندارند، بلکه تأثیر سیاسی نیز نخواهند داشت.

وی افزود: هیچ یک از این کشورها تحریم‌های آمریکا را تحریم‌هایی قانونی نمی‌دانند. ممکن است شرکت‌های خصوصی این کشورها تحت تهدید و اجبار آمریکا و سخت‌گیری آن در این مسائل در کوتاه مدت احتیاط کنند و خرید نفت را کاهش دهند اما این وضعیت به این معنی نیست که دولت این کشورها موافق هستند .

این وزیر در مورد اقدامات ایران برای ممانعت از تأثیر فشار آمریکا بر مردم گفت: اول از همه به تعامل با شرکا ادامه خواهیم داد. طرح‌های متعددی را پایه‌ریزی کرده‌ایم که یکی از آن‌ها  استفاده نکردن از دلار برای معاملات است که در بلند مدت به زیان آمریکا خواهد بود. دومی عدم گردش پول در مرزهایی است که امکان دارد آمریکا در آن‌جا مداخله کرده و کشورهایی را که بر اساس تحریم‌های آمریکا به طور غیرقانونی در این کار مشارکت دارند تحت فشار قرار دهد و در حال ایجاد این سازو کار با اروپایی‌ها هستیم.

ظریف افزود: آمریکا در راستای منافع عمل نمی‌کند و بیشتر در خدمت منافع اسرائیلی است و متأسفانه برخی در منطقه با منافع اسرائیلی متحد شده‌اند اما این دسیسه گروه کوچکی بنام گروه "بی‌بی" و شامل بن زائد، بن سلمان، بولتون است که ترامپ و آمریکا را به سمت درگیری و عواقبی فاجعه‌بار سوق می‌دهند و متأسفانه آن‌ها اولین کسانی هستند که در اثر عواقب چنین تحرکاتی آسیب خواهند دید.

انتهای پیام