بازی دو سر سود شرکت های صادرکننده و تمایل به فروش دلار با بهترین قیمت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، افشین خانی با اشاره به آمارهای ارائه شده توسط وزیر اقتصاد مبنی بر عدم بازگشت ۳۰ میلیارد دلار از صادرات ارزی به ایسنا گفت: بانک مرکزی با ارسال ابلاغیه به صادرکنندگان اعلام کرد می‌توانند از ارزهای صادراتی برای واردات اقلام مورد نیاز یا سایر واردکنندگان استفاده کنند اما تا به حال صادرکنندگان از این طرح استقبال نکرده‌اند.

وی با اشاره به استفاده صادرکنندگان از دلار ۱۰ هزار تومانی سامانه نیما برای واردات مواد اولیه و سایر عوامل تولید افزود: از طرف دیگر همین صادرکنندگان امید دارند ارزهای حاصل از صادرات را به نرخ سامانه سنا بفروشند یا اگر قرار است به نرخ بازار ثانویه آن را عرضه کنند با واردکنندگان وارد مذاکره شوند.

این اقتصاددان با بیان اینکه صادرکنندگان تمایل به فروش ارز در یک بازار توافقی دارند، ادامه داد: احتمال می‌رود صادرکنندگان منتظر تشکیل بازار متشکل ارزی هستند تا اتفاقات آن بازار را رصد کنند و ببینند بر مبنای آن اخباری که ارائه شده آیا امکان چانه‌زنی دارند یا نه؟

خانی به شفاف بودن اطلاعات مربوط به حجم صادرات انجام شده توسط صادرکنندگان نیز پرداخت و گفت: بر اساس اظهارنامه‌های صادراتی که وجود دارد مشخص است هر صادرکننده چقدر صادرات انجام داده و چقدر باید ارز به داخل برگرداند.

بنابراین گزارش، پیش از این نیز مشاور وزیر اقتصاد در پاسخ به ادعای برخی از صادرکنندگان که مدعی بازگشت ارزهای صادراتی خود در قالب کالا و مواد اولیه هستند، گفته بود ۳۰ میلیارد دلار از مجموع ۴۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات نه بصورت کالا و نه به هیچ صورت دیگری وارد نشده است.

انتهای پیام