علل سردرگمی بورس و توصیه به خرید سهام/ پیش بینی سود سال جاری شرکتها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی نادی قمی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین با بیان اینکه بازار سهام طی دو هفته اخیر وضعیت شکننده ای داشت به سنا گفت: لغو معافیت های نفتی، تحریم فلزات و تنش های اخیر آمریکا در منطقه ، موجب بلاتکلیفی، ترس و سردرگمی فعالان بازار سهام و  سبب شده ضمن خروج نقدینگی تا حدودی از انرژی جنبشی بازار کاسته شود.

وی افزود: بدون در نظر گرفتن این موضوعات بسیار با اهمیت ، می توان دلایل متعددی را برای توصیه به خرید سهام اعلام کرد. نخست اینکه سود سال ۹۷ شرکت ها به مدد رشد نرخ ارز و افزایش قیمت مواد خام در بازارهای جهانی، مطلوب بوده و پیش بینی می شود بالغ بر ۱۴۰ هزار میلیارد تومان (بدون در نظر گرفتن زیان شرکت های زیان ده بازار) شود.

این کارشناس ادامه داد: این درحالی است که در نیمه اول سال گذشته دولت از پذیرش قیمت های بازاری ارز سرباز می زد و شرکتها ناچار بودند محصولات را با دلار ۴۲۰۰ تومانی عرضه کنند. چنانچه قیمت جهانی مواد خام (نفت، فلزات و محصولات پتروشیمی) در سال ۹۸ همچنان در سطوح افزایشی بماند با توجه به جهش قیمت ارز در سامانه نیما از ابتدای سال، می توان انتظار داشت سود شرکت ها به ۱۷۵ هزار میلیارد تومان برسد. در صورت فروکش کردن تنش ها، این سودآوری بسیار بیشتر خواهد بود.

نادی قمی گفت: با توجه در پیش رو بودن فصل برگزاری مجامع شرکت ها و تقسیم ۸۰ درصدی سود ، P/E  بازار سهام حدود ۵ مرتبه برآورد می شود که با اعداد و ارقام تاریخی آن فاصله دارد.

وی با اشاره به اینکه ارزش دلاری بازار سهام در ابتدای سال گذشته بالغ بر ۱۰۸ میلیارد دلار و قیمت دلار بازار آزاد ۴۹۰۰ تومان بود، گفت:  چنانچه فرض کنیم ارزش دلاری بازار سهام باید حفظ شود و آن را در میانگین قیمت نیمایی یا آزاد دلار ضرب کنیم، ارزش بازار سهام ظرفیت رشد بین ۵ تا ۶۰ درصدی را دارد.از طرف دیگر، اگر رشد بازار سهام را با رشد قیمت ها در بازار مسکن، ارز، طلا، خودرو و حتی کالاهای عمومی مقایسه کنیم، حاکی از جا ماندن این بازار از سایر بازارها است. بنابراین احساس جا ماندن از سایر بازارها که در عموم فعالان بازار سهام مشاهده می شود یک ظرفیت قوی برای رشد بالقوه بازار ایجاد می کند.

نادی قمی افزود: به هر حال برای سرمایه گذاری در بازار سهام باید به ریسک های پیش رو توجه کرد و البته توجه داشت رشد بازار سهام، اسمی است و در نتیجه کاهش ریسک ها یا افزایش بهره وری و توسعه بازار فروش نیست.

انتهای پیام