پیش بینی رئیس شورای رقابت از ادامه زیان خودروسازان و عدم ساماندهی بازار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا شیوا در برنامه گفتگوی ویژه خبری ­شبکه دو سیما، ­دولتی بودن خودروسازی را مشکل ساختاری این صنعت دانست و گفت: دولت باید سهام صنعت خودروسازی­ را واگذار کند.

وی افزود: صنعت خودروسازی باید مشکلات را حل کند و تا زمانی که روند کنونی ادامه داشته باشد سال به سال زیان انباشته خودروسازان اضافه می‌شود. سهام دولت در صنعت خودروسازی 20 درصد است اما با احتساب سهام عدالت سه عضو هیأت مدیره، خودروسازان دولتی هستند. در این میان سرمایه‌گذاری بدون ارتباط با صنعت خودرو و بانکداری برخی خودروسازان موجب هزینه های بسیار زیاد آنها شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: زمانی که بازار انحصاری­ است و قیمت را فقط خودرو ساز تعیین می کند قیمت گذاری خودروها پنج درصد کمتر از قیمت بازار بی معنی است. زیرا اگر خودروساز عرضه را کم کند قیمت بازار افزایش می یابد و اگر عرضه افزایش یابد قیمت کم می شود بنابراین قیمت بازار را خودروساز مشخص می کند. این شیوه قیمت گذاری از ابتدا اشتباه بود­ زیرا در وضع کنونی بازار معنا ندارد و انحصارگر همیشه در پی قیمت بیشتر است.

شیوا ادامه داد: باید فکر اساسی برای ساماندهی بازار به هم ریخته خودرو کرد. تا زمانی که تولید افزایش نیابد نمی توان براساس دستورالعمل، قیمت خودرو را کاهش داد. آنچه وزیر سابق صنعت ­از ابلاغیه شورای اقتصادی سران قوا درباره قیمت گذاری خودروها برداشت کرد­­ و قیمت گذاری­ را از حیطه وظایف شورای رقابت خارج کرد، قبول نداریم. چرا که براساس ماده 58 به دلیل بازار انحصاری خودرو شورای رقابت باید قیمت خودرو را تعیین کند. این موضوع را در قالب شکایت به دیوان عدالت اداری فرستاده ایم اما تاکنون پاسخ آن داده نشده است.

وی ضمن اشاره به اینکه 95 درصد خودروهای کشور بازار انحصاری دارند گفت: اجرای مصوبه مجلس درباره ساماندهی صنعت خودرو با توجه به شرایط کنونی امکان پذیر نیست و اولویت باید ساماندهی وضع خودروهای داخلی باشد.

انتهای پیام