واکنش پکن به حضور ناوشکن آمریکایی در دریای چین

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اسپوتنیک، به دنبال اعزام یک ناوشکن آمریکایی به دریای چین جنوبی و تشدید تنش بین دو قدرت اقتصادی بزرگ دنیا، سخنگوی وزارت خارجه این کشور، آمریکا را به نقض حق حاکمیت چین متهم کرد.

امروز ارتش آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد، ناوشکن پربل که مجهز به موشک هدایت شونده است به منطقه اسکاربورو شوال اعزام شده است. چین ادعای مالکیت بر این منطقه در دریای چین جنوبی را دارد.

این دومین عملیات ارتش آمریکا در یک ماه اخیر و آخرین تلاش واشنگتن برای به چالش کشیدن اقدامات پکن است. دریای چین جنوبی منطقه‌ای است که نیروهای دریایی چین، ژاپن و برخی کشورهای جنوب شرق آسیا در آن فعالیت می‌کنند.

در عملیات اول، ساعاتی پس از انتشار خبر ورود دو رزم‌ناو آمریکایی برای استقرار در نزدیکی جزایر مورد ادعای پکن در دریای جنوبی چین، وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: نیروی دریایی چین از نیروی دریایی آمریکا خواسته تا این منطقه را ترک کند. پکن از واشنگتن درخواست کرده تا به این دست اقدامات تحریک‌آمیز پایان دهد.

از سوی دیگر آمریکا نسبت به ساخت پایگاه های صنعتی و نظامی در جزایر مصنوعی دریای چین جنوبی ابراز نگرانی کرده است.

دریای جنوبی چین و جزایر اسپراتلی از مناطق مورد اختلاف پکن با واشنگتن و تایوان به شمار می‌رود. این جزایر دارای منابع غنی نفت و گاز هستند.

انتهای پیام