۵ دلیل برای کاهش دلار و نقش اخبار و بازارساز در بازگشت به کانال ۱۳ هزار تومانی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص ارزی ۵۰۰ تومان کاهش یافت تا دلار به بهای ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان برسد. با ثبت بیشترین میزان افت درصدی از اواسط فروردین‌ماه، دلار توانست به کمترین قیمت نسبت به سوم اردیبهشت‌ برسد.

نظر بیشتر فعالان ارزی این است که بازارساز با افزایش عرضه ارز و شکست سطوح حمایتی، نوسان‌گیران را غافلگیر کرده است. بازارساز با ضرری کردن معامله‌گران تاثیرگذاری‌ آنها را کاهش می‌دهد و رغبت افراد عادی برای ورود به بازار را کم می‌کند. بازارساز در شرایطی که بتواند نقاط حمایتی را تعیین و نوسان‌گیران را در بازی با مرزهای حمایتی گیج کند، می‌تواند نقش خریدار اصلی را نیز بر عهده بگیرد و نقش نوسان‌گیری دلالان را کاهش دهد.

1- سناریوی اول به نقش بازارساز مربوط می‌شود. صرافی‌های بانکی پس از آنکه قیمت را تا ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان کم کردند، حدود ساعت ۴ قیمت فروش را با ۵۰ تومان افزایش به ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان رساندند. این رفتار نشانه‌ای از تعیین کف قیمتی توسط بازارساز است و این پیام را به نوسان‌گیران منتقل کرد که تنها به‌دنبال کاهش قیمت نیست بلکه بازی با قیمت‌ها را نیز به‌منظور بازارسازی در نظر دارد. بازارساز برای آنکه نشان دهد جنگ روانی آمریکا دیگر اثر زیادی بر بازار ارز داخلی ندارد، عرضه ارز را افزایش داد. 

2- سناریوی دوم برطرف شدن کامل اختلال عرضه درهم بود. دیروز حواله درهم در مقطعی حتی به کمتر از 3800 تومان رسید.

3- سناریوی سوم، بازگشایی دوباره کانال ارزی چین بود. خبر همکاری بانک کونلون چین با ایران برای مسائل بشردوستانه، انتظار تسهیل جا‌به‌جایی‌های پولی را در بازار ایجاد کرد و کمی سمت انتظارات را تحت‌تاثیر قرار داد. همچنین خرید نفت ایران توسط چین دیگر خبر بیرونی بود که در روزهای اخیر کاهشی‌ها را در بازار فعال‌تر کرده است.

4- سناریوی چهارم کاهشی بیشتری از سوی تحلیل‌گران فنی برجسته شد. بازار پس از برخورد به سقف ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومانی که به‌دلیل تنش‌های سیاسی ایجاد شده بود با افزایش فروش مواجه شد. پس از آن نوسان‌گیران چند بار سعی کردند قیمت را به کانال ۱۵ هزار تومانی ببرند ولی این اتفاق رخ نداد تا از افزایش قیمت ناامیدتر شوند. با افزایش فروش‌ها و شکست سطوح حمایتی بیشتر، تمایل برای فروش دلار بیشتر شد. 

5- سناریوی پنجم به افزایش فروش‌های آتی در بازار مربوط است. خالی‌فروش‌ها از روز یکشنبه فعالیت را در بازار افزایش دادند و با فروش بیشتر، انتظار معامله‌گران نقدی را تحت‌تاثیر قرار دادند. یکی از نشانه‌های افزایش فعالیت خالی‌فروش‌ها، پایین بودن قیمت دلار در معاملات فردایی نسبت به معاملات نقدی بود.

در این میان، شمار معدودی از فعالان نیز باور داشتند فروش ارز در سه روز اخیر عادی نبوده است. از نظر این عده احتمالا معامله‌گران بزرگ به اخبار رانتی دست پیدا کرده‌اند که زمینه‌ساز کاهش قیمت دلار می‌شود، خبری که معامله‌گران عادی از آن خبر ندارند.

انتهای پیام