خوش بینی زنگنه به آینده عرضه نفت در بورس انرژی و ارزیابی دهمین مرحله

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بیژن زنگنه با ارزیابی دهمین مرحله عرضه نفت و میعانات گازی در بورس انرژی به خانه ملت گفت: این عرضه نیز همچون دیگر عرضه‌ها خواهد بود. وزارت نفت موظف است هر ماه مقدار مشخصی نفت و میعانات گازی عرضه کند لذا بر مبنای شیوه نامه ابلاغی و قانون بودجه این عرضه‌ها صورت خواهد گرفت.

وی افزود: محموله‌های عرضه نفت در بورس تا حد امکان (35 هزار بشکه یا 5 هزار تن ) کوچک شده لذا امکان مناسبی برای خریداران به‌وجود آمده است. مدیریت جریان کالا، اطلاعات بین محل تولید تا نقطه مصرف برای برآورده کردن نیازهای مصرفی آن‌ نیز توسط وزارت نفت برای تحویل این محموله‌های کوچک فراهم شده است.

این وزیر ادامه داد: همچنین تسهیلات بسیاری نیز برای خریداران مانند تعهدات ریالی و اعتباری در نظر گرفته شده البته باید ابتدا 6 درصد مبلغ را به‌عنوان ضمانت قرار دهند و سپس مابقی پول در طول زمان و قبل از بارگیری محموله از آن‌ها اخذ می‌شود.

زنگنه در ارزیابی عرضه های نفت و میعانات گازی در بورس انرژی هم گفت: این عرضه‌ها کم و بیش موفق بوده و امید است با رفع مشکلات و ناآشنایی‌ها بتوانیم عرضه را گسترده‌تر کنیم چراکه اکثر بورسی‌ها معتقدند کسب موفقیت چشمگیر عرضه نفت در بورس کمی زمان‌بر است لذا وارد میدان شدن کنشگران و فعالان این عرصه به زمان نیاز دارد.

وی همچنین درخصوص اینکه در مهلت 60 روز ایران به اروپا چه درخواست‌هایی برای فروش نفت دیده شده، افزود: اگر چه نمی‌توانم در این‌خصوص صریح صحبت کنم اما وزارت خارجه، مدیریت کار را تحت نظارت و سیاست‌های شورای امنیت ملی لحاظ می کند. وزارت نفت نیز با آن‌ها هماهنگ است.

انتهای پیام