آثار مثبت راه اندازی بازار متشکل ارزی از دیدگاه پورابراهیمی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا پور ابراهیمی درباره تاثیر راه‌اندازی بازار متشکل ارز در ساماندهی بازار ارز به ایرنا گفت: اگر برنامه‌ جامعی که برای این بازار در نظر گرفته شده، اجرا شود حتما به ساماندهی بازار ارز کمک کرده و از رانتی که در اقتصاد وجود دارد، جلوگیری کند.

وی افزود: از مشکلات سال 97 این بود که صادرکنندگان، ارز را به داخل نمی آوردند و به ناچار با استفاده از روش ها و بخشنامه های مختلف تلاش می‌شد تا آنها ترغیب به این کار شوند. اما پس از راه اندازی بازار متشکل، نرخ ارز به صادرکنندگان این علامت را می‌دهد که ارز را به داخل وارد کنند زیرا برای آنها جذابیت قیمتی خواهد داشت.

این نماینده مجلس ادامه داد: تاکنون صادر کنندگان به دلیل جذابیت پایین، تمایل نداشتند ارز را در بازار نیما عرضه کنند، اما با راه اندازی بازار متشکل و افزایش جذابیت قیمتی، بخش عمده از ارزی که تاکنون به داخل باز نمی گشت در آینده وارد بازار خواهد شد.بازار متشکل، منابع ارزی را افزایش داده و رانت های موجود ناشی از تفاوت قیمت در سامانه نیما را کاهش می دهد.با کاهش تقاضا برای ارز و عرضه بیشتر از طریق بازار متشکل، قیمت ارز نیز به تعادل خواهد رسید.

پور ابراهیمی به بخشنامه دیروز بانک مرکزی درباره بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات اشاره کرد و گفت: بر اساس این بخشنامه، صادر کنندگان می‌توانند بخشی از ارز را به صورت اسکناس در صرافی ها عرضه کنند. این تصمیم با استقبال صادرکنندگان مواجه شده و میزان ورود ارز را افزایش می دهد و دیروز باعث افزایش عرضه و کاهش قیمت ارز شد.

انتهای پیام