مقایسه جنگ آمریکا با عراق و تقابل احتمالی با ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی به تنش‌های اخیر در منطقه غرب آسیا و اشاره به تمامی لفاظی‌های جنگ‌طلبانه مقامات آمریکایی پرداخته و این رجزخوانی‌ها را تند و سخت از واقعیت به دور دانسته است.

بررسی قابلیت‌های ایران نشان می‌دهد هیچ گزینه نظامی علیه ایران قاطعانه یا کم‌هزینه نخواهد بود.تقابل با ایران مادر همه باتلاق‌ها خواهد بود. تقابلی که جنگ عراق را به وجود آورد در مقایسه با تقابل احتمالی با ایران هیچ است.

ایران سامانه اس‌-۳۰۰ یعنی پیشرفته‌ترین پدافندی که تاکنون جنگنده‌های آمریکایی با آن روبرو بوده‌اند را در اختیار دارد و تقابل با ایران اقدام ساده‌ای برای نیروی هوایی و دریایی آمریکا نخواهد بود و تعداد زیادی از خلبانان و هواپیماهای آمریکایی در این تقابل احتمالی از بین خواهند رفت.

آمریکا شمال ویتنام، کامبوج و لائوس را برای سال‌ها بمباران کرد و سه برابر مجموع مهمات مورد استفاده کشورها در جنگ دوم جهانی را علیه این کشورها به کار برد ولی با این وجود در جنگ ویتنام شکست خورد.حملات هوایی در اغلب موارد، زمانی قاطعانه خواهد بود که همراه با حملات زمینی باشد که آمریکا فاقد یک گزینه زمینی واقع‌بینانه است. ایران در مقایسه با عراق هم از نظر وسعت و هم جمعیت بسیار بزرگ‌تر است.

ریاضیات اقدام نظامی حاکی از آن است که آمریکا و همپیمانان به ۶۰۰ هزار نظامی در عراق نیاز داشتند که البته هرگز این هدف محقق نشد و آمریکا و همپیمانان هرگز بیش از ۱۸۰ هزار نظامی در عراق نداشتند. طبق همین محاسبات، آمریکا به ۱.۶ میلیون نظامی برای اعزام به ایران نیاز دارد در حالی که مجموع نیروهای ارتش و تفنگداران آمریکایی حدود 65 هزار نفر، یعنی کمتر از نصف مقدار مورد نیاز است.

طبق گزارش ۲۰۱۱ مرکز ارزیابی‌های راهبردی و بودجه آمریکا، ایران قادر است با تاکتیک‌های نامتقارن پاسخ حملات هوایی آمریکا را بدهد و از ترکیب موشک‌های ضدکشتی کروز، پهپادها، زیردریایی‌ها، کشتی‌های کوچک و مین برای حمله به ناوهای آمریکا در آب‌های خلیج‌فارس استفاده کند. ایران قادر است پایگاه‌های آمریکا در منطقه را با زرادخانه‌های حدود دو هزار موشک هدف قرار دهد و همچنین شبکه‌های رایانه‌ای آمریکا را با حملات سایبری فلج کند.

واشنگتن در مقابل ایران چه خواهد کرد؟ تعدادی موشک کروز و تعدادی بمب پرتاب می‌کند؟ حتی تصور اینکه ترامپ یک هولوکاست هسته‌ای به راه بیندازد تا به معنای واقعی کلمه به ایران پایان دهد نیز سخت است.جورج بوش هیچ ایده‌ای درباره پایان جنگ عراق نداشت. به همین ترتیب، امروز نیز جنگ‌طلبان در داخل و خارج از دولت ترامپ، هیچ ایده‌ای درباره چگونگی پایان جنگ با ایران ندارند و بهتر است برای آغاز چنین جنگی با ایران ریسک نکنند.

انتهای پیام