جدیدترین تحولات کشتیرانی اعلام شد/ راه‌اندازی خطوط دریایی با یارانه دولتی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدحسین داجمر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: برای حوزه خلیج فارس با کشتیرانی والفجر و برای حمل بار سیمان و کانتینر نیز با دو شرکت دیگر مذاکراتی انجام شده و میزان تسهیلاتی که قرار است ارائه دهند مشخص می‌شود. یکی از تسهیلاتی که در این کشتی‌ها پیش‌بینی شده، کانتینرهای یخچال‌دار است که امیدواریم مورد استفاده صادرکنندگان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: با توجه به وزن زیاد سیمان، سودی که صادرکننده می ‌برد کمتر است. چون هزینه های حمل آن زیاد است. بنابراین باید در صادرات آن از ابزارهای تشویقی استفاده کنیم که این کار در حال انجام است.

داجمر خاطر نشان کرد: درابتدا خطوط کشتیرانی در دریای خزر به مقصد روسیه و قزاقستان با یارانه دولتی راه‌اندازی شد که ایجاد شرایط رقابتی برای تجار و بازرگانان ایرانی در بازارهای هدف از جمله اهداف راه‌اندازی این خطوط محسوب می شود.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی خطوط کشتیرانی دریای خزر ظرفیت انتقال 18 هزار تا 36 هزار تن کالا در هر هفته به وجود آمده گفت: با این اقدام کالاهای ساخت ایران در بازارهای هدف با قیمت مناسبی ارائه و از قدرت رقابت برخوردار می‌شوند.

مدیر عامل شرکت کشتیرانی با بیان اینکه یکی از مشکلات صادرکنندگان ایرانی برخی دیرکردها در ارسال کالا و رساندن آن به دست خریدار خارجی است، تصریح کرد: اگر صادرکنندگان نتوانند در برابر تعهداتی که به خریداران دارند کالای خود را به موقع به مقصد برسانند، به مرور زمان بازارهای هدف را از دست می‌دهند، بنابراین ضروری بود که برنامه‌ریزی منظمی برای راه‌اندازی خطوط حمل و نقل صورت بگیرد.

داجمر با تاکید بر ضرورت کاهش تعرفه های بندری برای افزایش رقابت با دیگر کشورها گفت: تعرفه‌های بندری کشور ما چند برابر کشورهای همسایه است، به خصوص در جنوب این تعرفه ها 3.5 برابر امارات است. سازمان بنادر به کاهش این تعرفه ها تن نمی‌دهد و این در حالی است که برای رقابت با بنادرکشورها باید تعرفه‌ها کاهش یابد و به دلیل افزایشی که در سال‌های اخیر داشتیم همچنان این تعرفه‌ها بالاست.

انتهای پیام