شورای رقابت دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را تغییر می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابراهیم بهادرانی در پاسخ به این پرسش که فرآیند قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت از چه زمانی شروع می‌شود به مهر گفت: مصوبه بازگشت قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت، ابهاماتی دارد و رئیس شورای رقابت این موضوع را از مجلس پیگیری خواهد کرد و امید است تعریف دقیق و شفافی از نحوه ورود و حیطه وظایف شورای رقابت در شرایط جدید ایجاد شود.

وی افزود: خروج قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت از ابتدا صحیح نبود زیرا خودرو یک کالای انحصاری است و به همین دلیل، باید در شورای رقابت تحت نظارت باشد و قیمت‌گذاری شود.

این مقام مسئول در خصوص خروج خودرو از فهرست کالاهای انحصاری هم توضیح داد: قرار گرفتن یک کالا در شمول کالاهای انحصاری، قانونی دارد و اصولا بحث شورای رقابت نیست. بلکه قانون به شورای رقابت اختیار داده تا تشخیص دهد چه کالایی انحصاری است و چه کالایی انحصاری نیست. این وظیفه دولت و شورای اقتصاد نیست که در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

بهادرانی در برابر این پرسش که اگر ساز و کار قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت برگردد، آیا می‌تواند به منطقی شدن قیمت خودرو کمک کند، پاسخ داد: صنعت خودرو گرفتاری‌های خاصی را دارد. بنابراین از یک طرف صنعت خودرو ضرر می‌کند و از سوی دیگر، مشتریان ناراضی هستند. قیمت ها افزایش یافته و تدارک لازم برای تامین بازار صورت نمی‌گیرد. پس باید مشکل به‌صورت تجمعی بررسی در نهایت تصمیم درستی اتخاذ شود.

وی ادامه داد: البته شورای رقابت ، قیمت‌گذاری نمی‌کند بلکه دستورالعمل قیمت می‌دهد ولی چارچوبی که برای قیمت‌گذاری تعیین می‌کند، بسیار مهم است.

انتهای پیام