به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی اشرف عبدالله پوری حسینی درباره موانع آزادسازی سهام عدالت به خانه ملت گفت: براساس قانون موجود برای آزادسازی سهام عدالت در وهله نخست باید سهام شرکتهای سرمایهپذیر به شرکتهای سرمایهگذار استانی واگذار و پس از آن سهام شرکتهای استانی به مردم واگذار شود.
وی افزود: پیش از سال 94 نیز موضوعاتی مانند واگذاری سهام عدالت به مردم مورد بررسی قرار گرفت و کارشناسان مجلس و دولت به این نتیجه رسیدند واگذاری سهام عدالت به مردم نشدنی است. یعنی واگذاری سهام شرکتهای سرمایهپذیر به شرکتهای سهامی عام و خاص و پس از آن، واگذاری این سهام به مشمولان نقض غرض بوده و نشدنی است.
این مقام مسئول ادامه داد: از آنجایی که روش فوق عملی نشد، ETF (صندوقهای قابل معامله در بورس) به عنوان روش جایگزین مطرح و استفاده از آن مبنای لایحه ساماندهی سهام عدالت شد.
پوری حسینی گفت: پس از بررسی لایحه ساماندهی سهام عدالت در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس مقرر شد سهام عدالت نه به صورت ETF بلکه به طور مستقیم به مشمولان واگذار شود.
وی افزود: در صورتی که سهام عدالت به مردم واگذار شود دو اتفاق بد رخ میدهد. نخست آن که با واگذاری سهام 40 درصدی شرکتهای سرمایهپذیر میان 40 میلیون نفر، تک تک افراد برای فروش مراجعه میکنند و در نتیجه سهام آنها ارزان میشود. دومین آسیب این است که وقتی عرضه سهام بیش از تقاضا باشد ارزش آن افت شدیدی پیدا میکند.
پوری حسینی با بیان اینکه سازمان خصوصیسازی مجری قانون است، ادامه داد: در واگذاری سهام عدالت باید به شرکتهای سرمایهپذیر توجه ویژهای شود چراکه این شرکتها جزو بهترینها هستند و 40 یا 30 درصد سهام آنها به سهام عدالت داده شده بنابراین اگر فردی به صورت واحد در این شرکتها این بخش از سهام را اداره نکند شرکت آسیب دیده و نقض غرض میشود.
وی گفت: هیچ شرکتی نمیتواند سهام را خریداری کند اما در ETF این امر محقق میشود یعنی این صندوقها میتوانند یونیتها را جمع آوری کنند. به طور مثال ممکن است در یک ETF سهام 4 شرکت وجود داشته باشد که به استناد این 4 شرکت به میلیونها نفر یونیت داده میشود زمانیکه مردم برای فروش یونیتها مراجعه میکنند بازارگردان به صورت محدود این کار را انجام میدهد اما در صورتی که این مقدار از حد معمول عبور کند، ETF سهام اصطلاحا تودلی را به صورت بلوکی و با قیمت مناسب میفروشد و پول آن را صرف باطل کردن یونیتها میکند (یونیتها را از مردم خریداری میکند). این فرآیند خاص صندوقها است به همین دلیل با هر شرکت سهامی که واسط میان سرمایهپذیر و مردم است مخالف هستیم اما با صندوق موافقیم.
پوری حسینی با بیان اینکه مجلس تدابیر ویژهای برای واگذاری سهام عدالت در نظر گرفته است، افزود: هر روشی که برای واگذاری سهام عدالت انتخاب شود دارای نقاط مثبت و منفی است و باید برای انتخاب روش درست ارزیابیهای مناسبی صورت گیرد.
وی ادامه داد: شاکله اولیه ETF دولتی است که این امر یکی از مشکلات استفاده از آن است چراکه باید دید میتوان دولت را از این صندوقها پس از چند سال حذف کرد.
انتهای پیام