احوال بازار در اولین روز بعداز تحریم"فارس" + ابهام و صف فروش یک زیرمجموعه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، معاملات بورس در اولین روز هفته درحالی شروع شد که تحریم بزرگترین هلدینگ پتروشیمی حاضر در بورس و 39 زیرمجموعه آن توسط آمریکا ، موجب نگرانی برخی سهامداران و شکل گیری جو روانی منفی و سیر نزولی کمتر از هزار واحدی شاخص شد اما در ادامه با بهبود شرایط گروه های دیگر ، وضعیت بهتر شد .

در این میان اعلام مواضع مسئولان سیاسی و اقتصادی درباره تحریم جدید آمریکا و اعمال حمایت هایی از برخی شرکت های صنعت پتروشیمی در کنار تصویب کلیات مالیات بر عایدی مسکن توسط کمیسیون اقتصادی مجلس ، راه اندازی احتمالی بازار متشکل ارزی در آینده نزدیک و اقدام به عرضه برخی پتروشیمی ها ، در پیش رو بودن سفر نخست وزیر ژاپن به تهران ، رشد گروه هایی متوسط و کوچکی چون سیمان، محصولات دارویی و غذایی و...، شرایطی مناسب تری را ایجاد کرد و در برابر کاهش ارقام شاخص کل ، شاخص هموزن با افزایش 841 واحدی ثبت شد.

اما با این حال فشار عرضه ها و نگرانی از آینده ، موجب شد تا شاخص بورس به رغم اثر مثبت شرکت های نفت پارس، پتروشیمی پردیس، کشتیرانی ، پتروشیمی‌شیراز، صنایع‌ شیمیایی‌ ایران، پترول ، پتروشیمی جم، سرمایه گذاری دارویی تامین، پرداخت الکترونیک سامان کیش، افق کوروش و ... و به دلیل کاهش قیمت و اثر منفی 276 تا 50 واحدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی های فجر، مبین، پارس ، خارک ، پارسان، ملی مس، بانک تجارت، فولاد خراسان و دارو سازی عبیدی با کاهش 95 واحدی در عدد 226 هزار و 888 واحد جاخوش کند.

براساس این گزارش، ارزش معاملات سهام شرکت های بورسی هم نشان داد با داد و ستد بیش از 3.6 میلیارد سهم، بالغ بر 1.1 هزار میلیارد تومان معامله شده که با توجه به تجربه روزهای کاری بعد از تعطیلات چند روزه ، رقم مناسبی بوده و نشان از احتمال بهتر شدن شرایط در روزهای آینده را می دهد. بیشترین حجم معاملات هم به بانک تجارت با 485.3 میلیون سهم، سایپا با 301.8 میلیون سهم و پترول با 249.8 میلیون سهم اختصاص داشت.

در این میان هر چند جو حاکم بر صنعت پتروشیمی ، منفی و متاثر از دور جدید محدودیت های آمریکا بود اما در برابر عدم صف فروش برای "فارس" و زیرمجموعه های آن ، شرکت پتروشیمی فجر (یکی از شرکت های تابعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس) با صف فروش سنگین روبرو شد و با اقدام به فروش 6 نفر و خرید 1.2 میلیون سهم توسط 67 سرمایه گذار همراه بود.

در این رابطه ، برخی فعالان با طرح ابهاماتی اعلام کردند دلیل صف فروش چندین میلیون سهمی "بفجر" قطعاً موضوع دیگر و احتمالا در ارتباط با نرخ گذاری محصولات بوده و این شرکت همچنان اقدام به فروش محصولات و خدمات با قیمت های چند سال پیش می کند.

با این همه درحالی عده ایی از سرمایه گذاران به ادامه سیر صعودی قیمت سهام شرکت های دارای ظرفیت و رشد شاخص بورس امیدوارند که باید دید شرکت های پتروشیمی مخصوصا" فارس" در چند روز آینده با چه شرایطی روبرو خواهد شد؟

انتهای پیام