نماینده مجلس: امکان پرداخت یارانه 500 هزار تومانی هم وجود دارد !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی ابراهیمی به خانه ملت گفت: حرکت به سمت تخصیص ارز نیمایی برای واردات کالاهای اساسی و کاهش فاصله نرخ ارز رایج در بازار و ارز دولتی از فساد و رانت کم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم روزی به نرخ ارز آزاد برای واردات کالاهای اساسی برسیم، افزود: با حذف ارز دولتی آنچه که به عنوان کالاهای ارزان قیمت برای بخشی از مردم تامین می‌شد با قیمت رقابتی و آزاد توزیع می‌شود. کالاهای وارداتی با ارز دولتی پاسخگوی نیاز بازار نیست و به همین دلیل در کنار آن شاهد فساد و رانت می‌شویم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مقرر شده با حذف ارز دولتی و نیمایی مابه‌التفاوت آن از طریق کارت‌های اعتباری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد، ادامه داد: چاره‌ای نداریم جز اینکه به فوریت راه‌کاری برای افزایش قدرت خرید مردم در نظر بگیریم. افزایش توان خرید مردم تنها با افزایش درآمد و ارائه کارت‌های اعتباری امکان‌پذیر است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه امکان بازگردانی قیمت محصولات مورد نیاز مردم به میزان گذشته وجود ندارد، گفت: دولت می‌تواند با مدیریت صحیح از محل صرفه‌جویی در هزینه‌کرد ارز دولتی مبالغی را به صورت مستقیم در اختیار مردم قرار دهد. با تبدیل یارانه‌های آشکار و پنهان به ریال می‌توان ماهانه به هر نفر 500 هزار تومان کارت اعتباری اختصاص داد.

وی با تاکید بر اینکه باتوجه به اینکه ارزش پول ملی کاهش داشته در شرایطی قرار گرفته‌ایم که درآمدهای زیر 350 دلار معادل 3.5 تا 4 میلیون تومان در ماه زیر خط فقر محسوب می‌شود، افزود: به دلیل عدم مدیریت و نظارت صحیح حجم زیادی از پول و یارانه به بازار تزریق می‌شود اما به دست مصرف کننده نمی‌رسد.

ابراهیمی ادامه داد: با استفاده از روش کنونی در پرداخت یارانه‌های انرژی و اقلام خوراکی، عدالت رعایت نمی‌شود زیرا اقشار پردرآمد مصرف انرژی و اقلام خوراکی بیشتری دارند.

انتهای پیام