قیمت ۳۰ محصول ویژه پالایشگاه ها ۱۰ تا ۱۳ درصد کاهش یافت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ناصر عاشوری به سنا گفت:‌ انجمن صنفی پالایش نفت قیمت پایه فرآورده های پالایشگاهی را درکمیسیون تخصصی قیمت‌گذاری و بر مبنای فرمول وزارت نفت تعیین می کند. در واقع بر اساس فرمول وزارت نفت قیمت پایه تعیین و برای انجام معاملات بصورت ماهانه به بورس کالا و انرژی اعلام می‌شود.

وی به دستگاه های نظارتی اشاره کرد و افزود: انجمن برای اولین بار و با هدف شفافیت بیشتر از نمایندگان دستگاه‌های نظارتی دعوت کرد در کمیسیون نرخ گذاری حضور داشته باشند و گزارش نحوه کشف و چگونگی تعیین قیمت فرآورده ها نیز به آنها ارایه شد.البته هر ماه انجمن پس از تعیین قیمت، یک رونوشت از دلایل و چگونگی قیمت های تعیین شده به دستگاه های نظارتی ارسال می کند تا در جریان قرار گیرند. اما به غیر از آن نیز از نمایندگان این دستگاه های نظارتی دعوت کرد تا در جلسه کمیسسیون نرخ گذاری حضور داشته و مستقیما در جریان قرار گیرند و اگر با سوال یا ابهاماتی مواجه شوند انجمن، پاسخگو باشد. 

این فعال صنعت پالایش نفت ادامه داد: دستگاه های نظارتی شامل ریاست جمهوری، معاونت اقتصادی دولت، سازمان حمایت و سازمان تعزیرات است. این دستگاه های نظارتی در چگونگی تعیین قیمت فرآورده های نفتی در بورس، نظارت کامل دارند و کلیه امور با تصمیمات روشن و شفاف پیش می رود.تاکنون سعی کردیم قیمت ها را بصورت ماهانه اعلام کنیم اما اخیرا به دلیل تغییر در مولفه های اقتصادی مانند کاهش قیمت دلار و کاهش قیمت نفت ناچار شدیم قیمت فرآورده ها در بورس‌ها را زودتر از زمان مقرر تعدیل کنیم و کاهش قیمت در اواسط ماه صورت گرفت.

عاشوری گفت: بیش از ۳۰ محصول کالای ویژه مانند لوب‌کات، وکیوم باتوم، حلال‌ها، خوراک ویژه پتروشیمی ها، روان سازها و ... کاهش یافتند . زیرا بر اساس مصوبه موکلف هستیم در صورت کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی متغیرهای اقتصادی به همان میزان قیمت ها را تغییر دهیم و این کاهش یکباره قیمت نفت و دلار باعث شد، قیمت فرآورده ها بین ۱۰ تا ۱۳ درصد کاهش یابد.

وی گفت: البته بر اساس وحدت رویه ای که با پالایشگاه ها داشتیم این قیمت ها را کاهش دادیم. طبق توافق، هیچ پالایشگاهی حق ندارد جداگانه نرخی داشته و با مشتریان بورس وارد معامله شود. از سوی دیگر مشتریان بورس نیز حق ندارند جداگانه با پالایشگاه ها تعامل داشته و قیمت خاصی را بپذیرند مگر با قیمت تعیین شده که از سوی انجمن اعلام می‌شود.

انتهای پیام