گزارش وزارت خارجه از مواضع رهبران ایران و ژاپن/ عدم پاسخ به چند سئوال

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به نقل از ایلنا، تاکشی اوسوگا درباره دیدار نخست وزیر با رهبر انقلاب با برگزاری نشست خبری در هتل اسپیناس اعلام کرد: این دیدار اولین دیدار نخست وزیر با رهبر ایران بود و در فضای دوستانه و خوب برگزار شد. آبه در ابتدای این دیدار به دیدار پدر با رهبر ایران در سال ۱۹۸۳ اشاره کرد. رهبر ایران هم در این دیدار بر عدم تمایل ایران برای ایجاد درگیری نظامی با کشورهای دیگر تاکید کرد. آبه در این دیدار از تنش‌های جاری ابراز نگرانی و اعلام کرد هیچکس خواستار درگیری نظامی نیست.

وی ادامه داد: رهبر ایران هم از حمایت ژاپن از برجام تقدیر کرد. نخست وزیر ژاپن نیز در مورد برجام گفت توقع داریم ایران در توافق بماند. می خواهیم نقش مثبتی در کاهش تنش در منطقه ایفا کنیم و می‌خواهیم با عدم ثبات مقابله کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ژاپن درباره فرمایشات رهبر ایران در مورد شرایط حاضر گفت: ایشان نظرات خود را مطرح کردند.

اوسوگا از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد و گفت : رهبر ایران بر عدم تمایل ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تاکید کرد.

وی گفت: آبه در ادامه از دیدار با ترامپ صحبت و اعلام کرد آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست.

وی به صورت کلی دیدار آبه با رهبر را خوب و مثبت ارزیابی کرد و گفت: آبه به نقل قول کردن از ترامپ نپرداخته اما به طور کلی به بیان قصد ترامپ از مذاکره با ایران پرداخت.

اوسوگا در مورد چند سئوال و مربوط به اینکه آیا ژاپن بازهم به تلاش برای میانجی‌گری و خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد و آیا آمریکا به برجام برمی‌گردد خودداری کرد و از ایران خواست تا به برجام متعهد بماند.

انتهای پیام