حمله به دو نفتکش در دریای عمان و واکنش ایران ، آمریکا و چند کشور

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی حمله امروز به دو نفتکش در دریای عمان، رسانه های خارجی و چند کشور به این موضوع واکنش و اعلام موضع کردند.

با این رویداد، نفت خام برنت با افزیش بیش از دو درصد به 62.53 دلار در هر بشکه و نفت خام آمریکا با افزایش حدود 1.5 درصد به 52.58 دلار در هر بشکه رسید. از سوی دیگر شاخص بورس های ریاض، دبی، ابوظبی و مسقط با کاهش روبرو شدند.

العالم : این دو انفجار به صورت پیاپی رخ داده و دو نفتکش بزرگ حامل نفت خام هدف حمله قرار گرفته‌اند و این صداهای انفجار، ناشی از این حمله بوده است.

یورونیوز : خدمه‌های این دو نفتکش، ضمن درخواست کمک از بندرگاه‌های پاکستان و عمان، درباره احتمال غرق شدن فوری یکی از دو نفتکش‌ هشدار داده‌اند.

آسوشیتدپرس: گروه امنیت دریایی بریتانیا درباره حادثه‌ای نامشخص در خلیج عمان هشدار داده و خواستار احتیاط زیاد در این منطقه شد.

بلومبرگ : یک بندر در امارات خبر داده پیام درخواست کمک نفت‌کشی در خلیج عمان را دریافت کرده و یک نفتکش در خلیج عمان آتش گرفته است. گروه امنیت دریایی بریتانیا نیز گزارش داد :از وقوع حادثه‌ای برای حداقل یک کشتی نفت‌کش در خلیج عمان اطلاع دارد.

یکی از دو کشتی که آتش گرفته است، پیش از آغاز حرکت، از ابوظبی نفت بارگیری کرده بود. یکی از این دو نفتکش، حامل نفت از عربستان به سنگاپور بود. نفتکش «Front Altair» با پرجم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده و «Kokuka Courageous» با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور، محموله «متانول» بارگیری کرده است.

شبکه الحدث : آمریکا اعلام کرده از وقوع حادثه آگاه بوده و درحال جمع‌آوری اطلاعات است.

کویت بعد از حادثه برای دو نفتکش در خلیج عمان، اعلام آماده باش و اعلام کرد امور کشتی‌ها را به دقت دنبال می‌کند.

شرکت سنگاپوری اجاره‌کننده نفتکش: ناخدا و 21 خدمه، کشتی را ترک کرده‌اند و توسط قایق نجات کشتی گشت‌زنی ساحلی نجات پیدا کردند. یکی از خدمه کشتی آسیب دیده Kokuka Courageous در این حادثه دچار مصدومیت جزئی شده و در حال دریافت کمک‌های اولیه بر روی عرشه قایق گشت ساحلی است.

انگلیس: عمیقاً از گزارش‌هایی که از انفجارها و آتش‌ گرفتن کشتی‌ها در تنگه هرمز نگران و با مقامات محلی و شرکای منطقه در ارتباط هستیم.

محمد جواد ظریف : در حالی که آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن در حال ملاقات با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی بود، گزارش‌هایی از حملاتی به نفکتش‌های مرتبط با ژاپن منتشر شد. حادثه‌ای که امروز برای نفتکش‌های ژاپنی در خلیج عمان اتفاق افتاد، مشکوک بوده و طرح پیشنهادی ایران برای تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای امری ضروری است.

سخنگوی فردریکا موگرینی دبیرکل سیاست خارجی اتحادیه اروپا : منطقه خاورمیانه نیاز به عناصر بیشتر برای بی‌ثباتی و تنش ندارد و از این رو درخواست (موگرینی) و ما برای حداکثر خویشتن‌داری و جلوگیری از تحریکات ادامه خواهد یافت.

سخنگوی کاخ سفید: از گزارش‌های حمله به کشتی‌ها در خلیج عمان آگاه هستیم. دولت آمریکا در حال کمک‌رسانی بوده و به بررسی اوضاع ادامه می‌دهد.

روسیه : کشورهای منطقه خویشتن داری کرده و از تنش بپرهیزند.این حادثه اوضاع متشنج منطقه را نشان می‌دهد و باید قبل از همه چیز، اوضاع پیرامون ایران حل شود. هنوز برای قضاوت درباره اینکه چه کسی عامل حمله به دو کشتی در دریای عمان بوده زود است و نباید نتیجه‌گیری‌های شتابزده کرد.

آلمان : تشدید چنین تنش‌هایی خطرناک است و رویدادهایی هستند که می‌توانند به تشدید تنش منجر شوند. نیازمند تنش‌زدایی هستیم و همه طرف‌ها باید به این کمک کنند.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا : بسیار محتمل است ایران مسئول حمله به این دو نفت‌کش باشد.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل : حمله به دو نفتکش دریای عمان قویا محکوم بوده و باید واقعیت روشن شود. جهان نمی‌خواهد شاهد مواجهه در منطقه خلیج فارس باشد.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه: ایران از بروز حوادث مشکوک امروز برای نفتکش‌های تجاری مرتبط با ژاپن همزمان با دیدار نخست وزیر آن کشور با رهبر انقلاب ابراز نگرانی کرده و آن را خلاف جهت‌گیری‌ها و تلاش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه برای کاهش تنش‌ها و آرامش در منطقه می‌دانیم.

انتهای پیام