پرداخت مهریه ، مشمول مالیات سکه نیست

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد برزگری با اشاره به مبانی قانونی گرفتن مالیات از خریداران سکه به فارس گفت: مبانی براساس قانون مالیات‌های مستقیم بوده و در دستورالعمل مربوطه نیز قید شده است.

وی با بیان اینکه هر فرد صاحب درآمد باید مالیات بدهد افزود: مواد 1 و 93 قانون مالیات‌ها، مستندات قانونی اخذ مالیات سکه است.

این مقام مسئول با اشاره به ماده 93 قانون مالیات‌های مستقیم ادامه داد: این ماده برای فعالان مشاغل است یعنی اشخاص حقیقی یا عناوین دیگر نیز که در این عرصه فعال هستند، مشمول خواهند بود.

برزگری در مورد اینکه آیا می‌توان خرید سکه را درآمد حساب کرد، گفت: وقتی سکه خرید و فروش می‌شود، مشمول مالیات خواهد بود در غیر این صورت مالیاتی اخذ نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اگر سکه بابت پرداخت مهریه باشد، مشمول مالیات نیست، افزود: احراز این موضوع براساس مستندات مشخص می‌شود و بعدا وارد حساب‌های بانکی می‌شویم.

برزگری با تاکید بر اینکه افرادی که سکه دریافتی را نفروخته باشند، مالیاتی نمی‌دهند، ادامه داد: در صورتی که خانمی مهریه را دریافت کند و آن را بفروشد باید مالیات بدهد چون تفاوت قیمت حادث شده و درآمد کسب می‌کند.

به گفته وی این دستورالعمل برای مالیات سکه از کسانی است که خرید و فروش کرده‌اند. مثلا کسی خانه‌ای دارد تا وقتی آن را نفروشد مالیات نمی‌دهد اما برای فروش باید مالیات آن را بپردازد. خرید و فروش سکه را از بقیه جدا نکردیم و در فصل خرداد و تیرماه برای همه مشاغل حقیقی و حقوقی اطلاع‌رسانی می‌شود.

برزگری با بیان اینکه تعیین مالیات سکه براساس تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم است در مورد اینکه آیا می‌توان با اظهارنامه مالیات گرفت، خاطرنشان کرد: هرکسی که صاحب درآمد است باید اظهارنامه بدهد و هر فردی که درآمد ندارد، مشمول نمی شود. این تبصره برای کسانی است که اظهارنامه ندارند و فقط مالیات مقطوع پرداخت می‌کنند. اگر در این بین فردی خرید و فروش سکه را اظهارنکند مانند بقیه مشاغل براساس مستندات احراز خواهد شد.

وی افزود: اطلاعات و مستندات دقیق از بانک مرکزی گرفته می‌شود و زمانی که اطلاعات واصل شود، مالیات آن گرفته خواهد شد.

برزگری در پاسخ به این سوال که اگر افراد اظهارنامه ندهند چه اتفاقی می‌افتد، گفت: هر فعال اقتصادی یا اظهارنامه می‌دهد یا نمی‌دهد که طبق قانون به هر دو شکل رسیدگی می‌شود که استناد قانونی آن مواد 97، 156، 157 و 106 قانون مالیات‌های مستقیم برای اشخاص حقیقی و حقوقی‌ها مشخص شده است.

وی درخصوص اینکه گفته می‌شود دولت هزار میلیارد تومان از این محل درآمد کسب خواهد کرد، افزود: نمی‌دانیم چقدر می‌توان مالیات اخذ کرد و در جریان هزار میلیارد تومان نیستم. پیش بینی درآمد بر عهده بخش‌های دیگر سازمان است.

انتهای پیام