فاصله 10 تا 60 روزه ایران برای تحقق سقف مجاز ذخائر اورانیوم / تایید آمانو

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، منابع دیپلماتیک مدعی شدند ایران علی‌رغم افزایش سرعت غنی‌سازی اورانیوم، دو ماه تا رسیدن به سقف مجاز تعیین‌شده در برجام برای میزان ذخائر این ماده فاصله دارد.

در صورتی که ایران به غنی‌سازی اورانیوم با سرعت فعلی ادامه دهد حدود 2 ماه به سقف 202.8 کیلوگرم سقف مجاز برای نگهداری اورانیوم غنی‌شده می‌رسد. این در حالی است که میزان ذخائر اورانیوم ایران در 20 مه 174.1 کیلوگرم بود.

براساس این گزارش، ایران بعد از خروج آمریکا از برجام ، تعهدات را اجرا کرده و از محدوده‌های معین‌شده عبور نکرده اما هشدار داده قصد کاهش در تعهدات ذیل این توافق را دارد.

به گفته دیپلمات‌ها، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه شورای حکام هفته گذشته تصریح کردند ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده و به حدود 12 کیلوگرم در ماه رسانده که معادل سه برابر سرعت قبلی بوده و قادر است بدون نقض برجام سریع‌تر از این هم اورانیوم غنی‌شده تولید کند. حتی می‌تواند ظرف تنها 10 روز به سقف اورانیوم مجاز برسد.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش سرعت غنی‌سازی اورانیوم ایران را تأیید کرد اما از توضیح بیشتر در خصوص آن خودداری کرد.

انتهای پیام