خروج ایران از برجام در دستورکار است مگر آنکه .../ عدم مهلت ۶۰ روزه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس عراقچی بعد از دیدار دیروز با هلگا اشمید معاون موگرینی و هماهنگ کننده مذاکرات برجام و دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اشمید برای ادامه رایزنی‌ها و ارائه گزارش اقدامات و برنامه های آینده به تهران آمد و جلسه خوبی بود.

وی ادامه داد: ایران باید از منافع رفع تحریم‌ها در برجام بهره مند شود در غیر این صورت با استفاده از حقی که برجام قائل شده، تعهدات طبق برجام پله پله کاهش می‌ یابد. خروج از برجام هم به صورت هدفمند و هوشمند و برنامه ریزی شده در دستور کار قرار دارد اما هرجا طرفین، تعهدات را عملی کرده یا بخشی از خواسته‌های ایران را محقق کنند ، روند خروج متوقف می‌شود و حتی می‌تواند به جای اول بازگردد.

این مقام مسئول افزوزد: کشور‌های اروپایی، روسیه و چین بعد از خروج آمریکا ، مواضع سیاسی بسیار خوبی در حمایت از برجام اتخاذ کردند اما سه کشور اروپایی نتوانستند در عمل، گام مشخصی را بردارند. این درحالی است که اروپایی‌ها می‌توانند راه حل‌های عملیاتی بانکی، نفتی، انرژی حمل و نقل، سرمایه گذاری و ... برای ایران پیدا کنند اما تاکنون در اجرای این موارد ناتوان بوده اند.

عراقچی با اشاره به احتمال برگزاری دو تا سه هفته آینده تشکیل کمیسیون مشترک، تاکید کرد: مهلت ۶۰ روزه ایران که ۲۵ روز آن سپری شده به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود و گام دوم ادر صورت عدم تامین خواسته‌ها برداشته خواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که پس از تعیین مهلت ۶۰ روزه آیا تغییری در عملیاتی شدن "اینستکس" مشاهده شده ، توضیح داد: این دو نهاد متناظر هستند و بین خود حساب‌ها را بدون نیاز به جابجایی پول، مبلغ مورد نظر را در داخل اروپا منتقل می‌کنند.به واسطه همین امر هم در رابطه با تحریم‌ها به مشکلی بر نخواهیم خورد. در نتیجه معاملات بین دفتر اروپا و تهران انجام و در نهایت با هم تسویه می‌کنند.

به گفته عراقچی ، دو نهاد متناظر اینستکس برای همکاری آماده می‌شوند، اما این روند بسیار کند‌تر از انتظارات پیش رفته است.

انتهای پیام