دلایل افزایش قیمت ۹ تا ۱۰ درصدی روغن نباتی از زبان دبیر انجمن

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیرهوشنگ بیرشک درباره دلایل افزایش قیمت روغن به تسنیم اظهار کرد: 47 کارخانه فرآوری روغن و بسته بندی طی  سال گذشته یک میلیون و 818 هزار تن انواع روغن تولید و توزیع کردند که حدود 20 درصد رشد تولید و توزیع نشان می دهد اما افزایش ارز منجر به افزایش حجم صادرات روغن نباتی شد و محصولات به دلیل مابه التفاوت نرخ ارز در ماه های ابتدای صادر می شد.

وی ادامه داد: بر اساس تصمیم دولت و مشورت با بخش خصوصی از اواخر تیر سال گذشته صادرات انواع روغن نباتی به دلیل بهرمندی از دلار 4200 تومانی برای واردات ماده اولیه روغن خام ممنوع شد. در مقابل، صادرات برخی محصولات مانند چیپس و شیرینی و شکلات که از روغن (یارانه ای) استفاده می کنند افزایش چشمگیری داشت و تقاضا برای روغن در این صنایع افزایش یافت.

این مقام مسئول افزود: سال گذشته با وجود تحریم و مشکلات انتقال ارز ، سال آرامی برای صنعت روغن نباتی بود و حتی افزایش قیمتی نیز رخ نداد اما برای سال جاری مستندات قیمت تمام شده محصولات شامل افزایش حقوق و دستمزد، حمل و نقل و مواد اولیه تولید به سازمان حمایت ارائه و بعد از بررسی ها با افزایش قیمت 9 تا 10 درصدی موافقت شد.

بیرشک با بیان اینکه گران فروشی روغن برخی از واحدهای صنفی، ارتباطی با صنایع تولید کننده ندارد و دستگاه نظارتی نیز برخورد کرده ادامه داد: 100 درصد تولیدات ، مصرف داخلی دارد و به جز روغن خام به عنوان ماده اولیه ، نیازی به واردات محصول نهایی نیست.

انتهای پیام