جنگ تجاری آمریکا و هند آغاز شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از CNN، تصمیم هند برای وضع عوارض جدید بر کالاهای آمریکایی طی این هفته جنگ تجاری با آمریکا را کلید زد.

عوارض هند بر 28 محصول آمریکایی از جمله بادام ، سیب و برخی محصولات شیمیایی روز یکشنبه اجرایی شد. دهلی نو اعلام کرده افزایش عوارض به تلافی عوارض آمریکا بر فولاد و آلومینیوم این کشور در سال گذشته صورت گرفته است.

پریانکا کیشور مدیرعامل آکسفورد اکونومیک گفت: تصمیم هند برای تلافی با عوارض بیشتر یک محاسبه استراتژیک اشتباه است. این موضع سختگیرانه در مذاکرات تجاری هند با آمریکا بیشتر ضرر دارد تا منفعت. صادرات هند به آمریکا هم مانند چین که در یک جنگ تجاری همه جانبه با آمریکا گیر افتاده، بیشتر از واردات آن است. ارزش واردات هند از آمریکا در سال گذشته 33 میلیارد دلار بود در حالیکه 54 میلیارد دلار صادرات داشت. این آمار انگیزه بیشتری به واشنگتن برای وضع عوارض می‌دهد.

وی افزود: اگر آمریکا تصمیم بگیرد عوارض تلافی‌جویانه بر صادرات سنگ های قیمتی، جواهرات و منسوجات یا خدمات آی تی وضع کند به دورنمای اقتصادی هند آسیب می‌رسد. با توجه به محدود بودن رقم تلافی هند تا حدود 240 میلیون دلار به نظر می‌رسد عوارض جدید تا حد زیادی نمادین باشند.

تاجران آمریکایی دوست دارند بخش بزرگتری از بازار وسیع هند را در دست داشته باشند مخصوصاً صنعت بزرگ خرده‌فروشی و پایگاه کاربران اینترنتی 600 میلیونی آن را. شرکت‌هایی مثل آمازون، والمارت، گوگل و فیس بوک میلیاردها دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده اند.

عوارض هند به اندازه چین مخرب نیست. دومین اقتصاد بزرگ دنیا 110 میلیارد دلار کالاهای آمریکایی را هدف قرار داده و تهدید کرده جلوی فعالیت شرکت‌های خارجی را داخل مرزها می گیرد.

تولید ناخالص داخلی هند به 5.8 درصد در سه ماهه اول سال جاری سقوط کرد که کمترین حد در دو سال گذشته بود و باعث شد هند عنوان سریع ترین اقتصاد رو به رشد جهان را از دست بدهد.

انتهای پیام